با بومی‌سازی فن‌آوری  پیشرفته رسوب‌زدایی به وسیله تجهیزات الکترونیکی ، سالانه میلیاردها دلار صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه استهلاک تأسیسات فراهم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، فن‌آوری  پیشرفته رسوب‌زدایی به وسیله تجهیزات الکترونیکی، جدیدترین روش در جهان است و سازمان فضانوردی آمریکا ناسا از سال 1995 این روش را به کار گرفته است، در حال حاضر محققین داخلی موفق شدند این فناوری را بر اساس خصوصیات جغرافیایی ایران، بومی‌سازی و ثبت اختراع کنند. این فن‌آوری علاوه بر مزیت نسبی بومی و کارایی بالاتر نسبت به فن‌آوری کشورهای توسعه‌یافته ، از نظر قیمت نیز در حدود یک بیستم بهای مشابه خارجی است و ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور ، به ایجاد اشتغال کمک کرده و می‌تواند سالانه میلیاردها دلار صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه استهلاک تأسیسات داشته باشد .

داوود صفایی مدیر عامل شرکت فناور بهر شد با اشاره به اهمیت این طرح تولیدی در کشور گفت: این روش با ایجاد میدان انرژی نوسانی با استفاده از امواج رادیویی کم بسامد و با شکل امواج مربعی که فرکانس آن بین 1500 تا 120،000 بار در ثانیه مولکول‌های آب را به ارتعاش درمی‌آورد، ساختار بلوری و منظم کلسیم و منیزیم دچار تغییرات شده و " کلسیت " به "آراگونیت" تبدیل می‌شود. 

وی در ادامه افزود: آراگونیت گونه‌ای از کربنات کلسیم است که در محلول به حالت معلق باقی می‌ماند و به سطح لوله‌ها و مخازن نمی‌چسبد ، بسامد و میدان‌های انرژی از لحاظ شکل و مقدار باید دقیق و حساب‌شده باشند تا دستگاه با کارایی مطلوب کار کند

صفایی با اشاره به نحوه عملکرد سیستم طراحی‌شده گفت:  هنگام فعال شدن دستگاه دو اتفاق می‌افتد اول آنکه دستگاه، ذرات کوچکی را ایجاد می‌کند که به‌تدریج بزرگ‌تر می‌شوند و موجب پدیده " توپ برفی" می‌شود. به‌این‌ترتیب بلورهای نرم و با چسبندگی اندک کلسیم کربنات به حالت معلق درمی‌آیند. به همین دلیل کلسیم حل‌شده و یون‌های بی‌کربنات از حالت  فوق اشباع  خارج می‌شوند. 

 

این فعال حوزه فناور در ادامه گفت: دستگاه با شکستن پیوندهای هیدروژنی آب، مولکول‌های آن را آزاد می‌کند. مولکول‌های آزاد بیشتر، خاصیت انحلال‌پذیری آب را افزایش می‌دهند و بدین ترتیب محلول فوق اشباع آب و کربنات کلسیم، به حالت(( زیر اشباع  تبدیل‌شده و مانع از تشکیل بلورهای رسوبی می‌شوند. 

صفایی با اشاره به اینکه  امواج تولیدشده توسط دستگاه، بی‌صدا و بی‌ضرر است گفت:  این دستگاه خواص فیزیکی و الکتریکی مولکول‌های کلسیم را به نحو مطلوب تغییر می‌دهند و با تغییر ایجادشده، چسبندگی مولکول‌های کلسیم به یکدیگر و به جدار لوله‌ها از بین رفته و این مولکول‌ها در آب به حالت معلق باقی می‌مانند. درنتیجه علاوه بر اینکه دیگر بر روی جدار لوله‌ها رسوب نمی‌نشیند، با افزایش خاصیت انحلال‌پذیری آب، رسوبات قبلی نیز به‌تدریج به‌صورت مولکول به مولکول از جدار لوله‌ها و مخازن آب برداشته و پاک می‌شوند.

این فعال حوزه فناور بیان کرد: درصورتی‌که آگاه شدن افکار عمومی ، مسئولان و صاحبان صنایع و توقف اسید شویی رسوب آب و جایگزینی فن‌آوری رسوب‌زدایی الکترونیکی ، می‌توان به جلوگیری از تخریب منابع آب‌های زیرزمینی و کاهش آلودگی هوا به‌ویژه در شهرهای بزرگ امیدوار بود. 

وی افزود: گفتنی است کشورهای توسعه‌یافته بیش از چهار دهه است که روش اسید شویی رسوب در تأسیسات را متوقف و فن‌آوری رسوب‌زدایی به روش الکترونیکی را جایگزین آن کرده‌اند .

بر اساس این گزارش، در صورت استقبال سازمان‌های دولتی و خصوصی کشور و نصب دستگاه‌های رسوب زدای الکترونیکی در تاسیسات ساختمان‌های دولتی ،عمومی،خصوصی و تاسیسات کارخانجات سالانه در حدود 30 درصد مصرف انرژی گاز و برق بویژه در زمان اوج مصرف(پیک مصرف)به ارزش ده میلیارد دلار کاهش یافته و درآمد صادراتی کشور افزایش میابد.

فن آوری پیشرفته رسوب زدایی الکترونیکی علاوه بر کاهش مصرف انرژی استهلاک و خرابی تجهیزات سرمایشی،گرمایشی و ماشین آلات صنعتی را به میزان 100 در صد کاهش می‌دهد و سالانه میلیاردها دلار صرفه جویی در بر خواهد داشت که صرفه جویی به عمل آمده در راستای اقتصاد مقاومتی می‌تواند وابستگی کشور را به واردات تجهیزات صنعتی کاهش دهد.