توسعه‌ی تکنولوژیک با توجه به شرایط موجود و گرایش جوامع به در اختیار داشتن تکنولوژی‌های سطح بالا مهم‌ترین موضوع رشد اقتصادی در عصر حاضر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، توسعه‌ی اقتصادی در تمام کشورها به عوامل و فاکتورهای زیادی بستگی دارد. این عوامل شامل منابع انسانی، منابع طبیعی، تشکیل سرمایه، توسعه تکنولوژیک، مسائل اجتماعی و سیاسی می‌شود. در میان تمام موارد ذکر شده موضوع توسعه‌ی تکنولوژیک با توجه به شرایط موجود و گرایش جوامع به در اختیار داشتن تکنولوژی‌های سطح بالا مهم‌ترین موضوع رشد اقتصادی در عصر حاضر است. سهم تجارت کالا در محصولات با فناوری  بالا به‌طور پیوسته افزایش داشته است.

صادرات جهانی این محصولات با نرخ رشد ۱۲ درصد در هر سال در مقایسه با عدد ۴/۱ درصدی محصولات اولیه نشان از توجه کشورها به موضوع تولید و صادرات فناوری‌های بالا است.غنی‌سازی صادرات فناوری در کشورهای در حال ‌توسعه بر اساس توانایی‌های موجود یکی از راه‌های پایداری و ارتباط با اقتصادهای بزرگ جهان و دست‌یابی به فرصت‌هایی است که در بازارهای بین‌المللی وجود دارد.در چند دهه‌ی گذشته بسیاری از کشورها پیشرفت‌های اقتصادی خود را با سرمایه‌گذاری و افزایش نوآوری در زمینه‌ی تولید و بعد از آن صادرات محصولات با فناوری بالا به دست آورده‌اند.

ایالات‌متحده‌ی آمریکا یکی از کشورهای پیشرو در زمینه‌ی تولید و صادرات محصولات با فناوری بالا است که تنها در سال ۱۹۹۸ این کشور به ‌تنهایی ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را با صادرات محصولات با فناوری بالا به خود اختصاص داد. بعد از آن ژاپن با سهم ۲۰ درصد در رتبه‌ی دوم این رده‌بندی قرار داشت. در سال‌های اخیر سهم اروپا در زمینه‌ی صادرات فناوری‌ها کاهش چشم‌گیری داشته است و این در حالی است که در کشورهایی مثل تایوان، کره و مالزی اقتصاد به ‌طور قابل ملاحظه‌ای از کشاورزی به سمت محصولات صنعتی و از تکنولوژی سطح پایین به فناوری‌های سطح بالا پیش رفته است.در میان کشورهای توسعه ‌یافته نیز صادرات کلید مهمی در رشد اقتصادی است.

در عرصه‌ی رقابت‌های جهانی، کشورهای توسعه ‌یافته تلاش خود را در جهت گسترش قابلیت صادرات محصولات با تکنولوژی بالا گذاشته‌اند. آن‌ها به ‌خوبی می‌دانند که این موضوع می‌تواند قابلیت‌های آن‌ها را در رشد اقتصادی در دراز مدت تضمین کند.