ایجاد شکاف در مغز انسان برای انجام اعمال جراحی مافوق صوت یکی از مهم ترین چالش های دنیای پزشکی است که حالا با اختراع یک ماده شفاف برطرف شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  به نقل از دیجیتال ترندز، محققان آمریکایی و مکزیکی با همکاری یکدیگر توانسته اند با اختراع این ماده خاص پنجره ای شیشه ای در مغز انسان ها به وجود آورند و با شکافتن سر افراد و گنجاندن ماده یاد شده در سر افراد جراحی های مافوق صوت مغزی را ممکن کنند.

جراحی مافوق صوت مغز یکی از جدیدترین روش های جراحی برای درمان بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون است و از آن می توان برای نابودی سلول های سرطانی، از بین بردن لخته های خونی عامل سکته مغزی و حتی احیای افرادی که به اغما رفته اند هم استفاده کرد.

اما چالش مهم این عمل جراحی ضرورت هدایت امواج مافوق صوت به عمق مغز انسان و تا درون سلول های مغزی است. با توجه به ضخامت ۲ تا ۸ میلیمتری مغز انسان و چگالی بالای استخوان های محافظ مغز نفوذ امواج صوتی به درون آن کار بسیار دشواری است و این امواج تا قبل از رسیدن به مغز جذب جمجمه می شوند.

با اختراع این ماده شیشه ای می توان شکافی عمیق در مغز ایجاد و از ماده یاد شده برای پر کردن شکاف یادشده استفاده کرد. ماده مذکور می تواند امواج مافوق صوت را تا عمق مغز هدایت کند و آنها را به مقصد برساند.

ماده شفاف یاد شده که تلاش برای تولید آن از چهار سال قبل آغاز شده، از یک سرامیک بی نظیر سازگار با محیط زیست ساخته شده که در دندان پزشکی هم کاربرد دارد و از استحکام فوق العاده ای برخوردار است. البته هنوز تا استفاده از این ماده در اتاق های جراحی راه نسبتا درازی در پیش است.