سی و هشتمین شماره ماهنامه خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی «سرآمد» ویژه مردادماه 1396 منتشر شده و به ضرورت به کارگیری توامان تدبیر و خلاقیت پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سوالی در میان است: چرا امروز ایرانیان در فناوری های پیچیده و پیشرفته دستی بر آتش دارند اما در فنون ساده و محصولات دم دستی، همچنان چشم به دستان بیگانه دارند؟ پاسخ به این سوال، گشاینده گره هایی است که از سر حواس پرتی و کم توجهی به چیزهای کوچک شاید، به پای پیشرفت ما زده شده است. راهکارها ساده است اما موضوع پرپیچ و خم شده. سرنخ ماجرا اما همچنان در دست توانای دانشگاه و فناوران خودمان است. سی و هشتمین شماره ماهنامه «سرآمد» که ویژه مردادماه سال جاری منتشر شده، با نگاهی جدی به موضوع توازن توسعه و پیشرفت در کشور، نظر انداخته است.

تدبیر و خلاقیت

پرویز کرمی سردبیر ماهنامه «سرآمد» در سرمقاله خود در ضرورت به کارگیری توامان تدبیر و خلاقیت، نکته هایی مطرح کرده است که می تواند باب مباحث آشکار اما مسکوت را باز کند. او در بخشی از یادداشت اش نوشته است: «آنچه از تجربه موفق هسته ای، نانو، بایو یا هوافضا حاصل کرده ایم، به ما می فهماند که هر کجا متمرکز شده ایم، دقیق و درست و معقول روی آن سرمایه گذاری کرده ایم، برایش پشتوانه فرهنگی و سیاسی و اجتماعی فراهم آورده ایم، بعد از مدت کوتاهی نتیجه گرفته ایم و به توفیق رسیده ایم. معنی این حرف این است که مقدمات فراهم است، نیروی انسانی متعهد خلاق و دانشمند و کاری وجود دارد، بستر رشد آماده است، فقط لازم است که متمرکز شویم و سرمایه گذاری کنیم و ضرورت آن رابه جان درک کنیم.»

صنعت و آموزش

مدتی است که ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت، ترجیع بند حوزه علم و فناوری شده است. مهدی باریکانی از پایه گذاران پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و برگزیده جایزه علامه طباطبایی با «سرآمد» به گفت وگو نشسته و نکته های مهمی گفته است، از جمله اینکه «بخش صنعت باید فارغ التحصیلان دانشگاه را آموزش دهد». او در بخشی از این گفت وگو، ابراز کرده است: «ما نه تنها زیاد دانشجو می گیریم، بلکه در جایی دانشجو می گیریم که کوالیفیکیشن لازم را برای تربیت دانشجوی دکتری ندارد. برای تربیت دانشجوی دکتری یکسری زیرساخت لازم است.»

مریم و کشور

در شماره سی و هشتم ماهنامه «سرآمد»، گزارش مفصلی از حال و روز جامعه نخبگان ایرانی پس از درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان، منتشر شده است. پس از آنکه خبر درگذشت این دانشمند جوان ایرانی، ایرانیان و بسیاری را در جهان در بهت فرو برد، هر کسی برای تخفیف دلسوختگی و ناراحتی ها، نکته هایی را مطرح کرد. اما آنچه مهم تر، مورد توجه قرار گرفت آن بود که مریم میرزاخانی ها در کشور ما بسیارند و لازمه دریافتن آنان نیز از اوجب واجبات است. در مطلبی که «سرآمد» با تیتر «هزاران مریم میرزاخانی در کشور ماندگار می شوند، اگر...» منتشر کرده است، می توانید نظرات قابل ملاحظه ای را از نخبگان و سرآمدان کشور در این باره بخوانید.

نخبگان و توجه

یدالله اردوخانی رییس بنیاد نخبگان استان تهران نیز، پای گفت وگو با «سرآمد» سی و هشتم نشسته و خبر از «توجه مضاعف به توانمندی های نخبگان ایرانی خارج از کشور» داده است. او همچنین اظهار کرده است که «اجرایی سازی ملاحظات پیش بینی شده در اساسنامه خانه نخبگان که شامل کمک به شکل گیری اجتماعات نخبگانی و اثرگذاری نخبگان در کشور می شود، لازم و ضروری به نظر می رسد.»

امید و باور

اغلب آنانی که امروز در زمره کارآفرینان برتر به جامعه معرفی شده اند، از کمترین ها و کوچک ترین ها شروع کرده اند. رضا خلج نیز کسب و کارش را از یک دفتر 40 متری شروع کرد. او معتقد است که «ناامیدی را باور نکنید» و در گفت وگو با «سرآمد» از تجربیاتی گفته است که به کار هر کارآفرین یا علاقه مند به کارآفرینی می آید: «من هشت سال کارمند رسمی دولت بودم. شاید اگر به گذشته برگردم، این کار را انجام ندهم. یعنی کارمند رسمی جایی نمی شوم، آن هم برای هشت سال. شاید اگر آن هشت سال را نیز روی کاری که به آن علاقه داشتم، متمرکز می شدم، موفق تر بودم.»

شهر و توانایی

یکی از فواید آشکار زیست بوم کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان، همین مرکززدایی مفرط و آزاردهنده است. در نقاط مختلف کشور، علاوه بر اینکه کارآفرینان و فناوران قابلی فعالیت دارند، بازار و عرصه کارآفرینی نیز مهیاست و هر آنکه ایده دارد، می تواند با پشتکار فناورانه اش، در کوچکترین مناطق نیز عملیاتی اش کند. مریم رحیم زاده ینگه قلعه مدیرعامل یک شرکت فناور فعال در یکی از شهرهای خراسان شمالی است و توصیه می کند: «توانایی شرکت را با بزرگی شهرش نسنجید.» او درباره یکی از تجربیات اش می گوید: «سال اولی که مدیر بودم و برای صحبت به سازمانی رفته بودم، کارمندی گفت ببین کار ما به کجا رسیده که یک زن می آید و از حقوق آقایان دفاع می کند. من آن روز خیلی از این برخورد ناراحت شدم و به آن فرد گفتم که مدیریت به توانایی آدم ها مربوط می شود و ربطی به جنسیتشان ندارد. البته خدا را شکر، الان اوضاع خیلی بهتر شده و معلوم است که این دیدگاه دارد در جامعه ما جا می افتد. کم کم داریم پیشرفت می کنیم و می پذیریم که خانم ها از بازوان قدرتمند کشور هستند.»

در آخرین شماره ماهنامه «سرآمد» گفت وگوها، یادداشت ها و گزارش های متنوع و متعددی در حوزه های مختلف نخبگانی ارائه شده است که با در اختیار داشتن نرم افزار کدخوان در موبایل های هوشمندتان، می توانید از فیلم ها، عکس ها، صوت ها و متن های تعبیه شده در آن بهره مند شوید. یا با نصب اپلیکیشن سرآمد از آرشیو غنی و مطالب شماره های پیشین ماهنامه بهره ببرید.

سی و هشتمین ماهنامه «سرآمد» ویژه مردادماه 1396 و به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه به چاپ رسیده است.