در آینده نزدیک می توان آب های آلوده را بدون نیاز به افزودن مواد شیمیایی، تصفیه و قابل آشامیدن کرد. تنها کافیست مشتی از این ریزربات های توسعه یافته توسط گروهی از محققین (اسپانیا-آلمان) را به آب افزود تا آنها تمام باکتری های مضر را نابود سازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مواد شیمیایی متداول برای تصفیه آب، علاوه بر داشتن اثرات نامطلوب بر سلامتی، قادر به حذف تمام عوامل بیماری زا نیستند.

این ربات های کروی، در واقع نوعی ماشین بسیار کوچک هستند که بی نیاز از منبع انرژی خارجی بوده، و با شنا کردن در آب باکتری ها را نابود می سازند. این ماشین های ریز دارای دو نیم کره متفاوت هستند، یکی از جنس منیزیم که نیروی محرکه برای شناکردن را فراهم می کند. و سمت دیگر آلیاژی از آهن، طلا و نقره دارد.

منیزیم در واکنش با آب تولید حباب های هیدروژن می کند و ربات را به پیش می برد. میکرو ارگانیزم های مضر نیز توسط لایه طلا جذب، و توسط نانوذره های نقره از کشته می شوند. نهایتاً به لطف وجود لایه آهنی، همه ریزربات ها براحتی با کمک یک آهنربای ساده جمع آوری می شود. قابل توجه است که این ربات ها پس از انجام فعالیت خود هیچ ماده مضری را به آب نمی افزایند.

برای آزمایش کارایی، محققان تعدادی از این ریزربات ها را به ظرفی از آب افزودند که مملو از باکتری خطرناک ای کولای بود. سوخت منیزیوم ربات ها ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دوام آورد و در این مدت بیش از ۸۰ درصد باکتری های موجود در آب نابود شدند.