محققان به این دستاورد رسیده‌اند که سلول‌های بنیادی موجود در مغز تعیین کنندهٔ روند پیری بدن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در مطالعات اخیر انواعی از سلول‌های بنیادی جدید با توانایی تغییر یا به تعویق انداختن روند پیری معرفی شده‌اند.

پیری روندی است که گاهی سریع‌تر از انتظارما اتفاق می‌افتد، لذا اغلب تلاشمان بر پایه کند کردن آن با استفاده از طیف گسترده‌ای از درمان از بهبود رژیم غذایی و یا انجام جراحی پلاستیک است.

در حال حاضر محققان به دنبال تعیین نقش سلول‌های موجود در هیپوتالاموس هستند که با سرعت رشد ما ارتباط دارد.

دکتر Dongsheng Cai به همراه تیمی متخصص از کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک دریافته‌اند که تزریق سلول‌های بنیادی تازه به هیپوتالاموس ممکن است روند پیری را به تاخیر بیاندازد. نتایج این مطالعه در شماره جاری ژورنال Nature منتشر شده است (به طور طبیعی تعداد سلول‌های بنیادی کاهش می‌یابند.)

تحقیقاتی که در کالج پزشکی آلبرت انیشتین انجام شد حاکی از نقش مهم هیپوتالاموس در کنترل روند پیری است. تحقیقات دکتر Cai و همکارانش نشان داد سلول‌های بنیادی متخصص مسئول روند پیری شامل سلول‌های بنیادی نورونی که در نورون زایی و ایجاد نورون‌های جدید در مغز دخیل هستند.

محققان معتقد هستعند تعداد سلول‌های بنیادی مغز در هیپوتالاموس با گذر زمان به طور مداوم کاهش می‌یابد و لذا در سرعت پیری تاثیر گذار است.

طبق دستاورد‌ها سلول‌های بنیادی عصبی در هیپوتالاموس به طور طبیعی و در طول زندگی کاهش می‌یابد و این کاهش باعث تسریع روند پیری می‌شود. به علاوه مشخص شده است که با جایگزین کردن سلول‌های بنیادی و یا مولکول‌هایی از نوع miRNA که این سلول‌ها در قالب اگزوزوم‌ها آنرا تولید می‌کنند روند پیری تغییر کرده و یا کاهش پیدا می‌کند.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.