دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که میکروبها اینترنت خاص خود را دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از فیوچرزم، طراحی و راه اندازی شبکه جهانی اینترنت در سراسر زمین که موجب شده میلیاردها انسان با یکدیگر در ارتباط باشند. این موضوع  را می توان به عنوان یکی از بزرگترین و چشمگیرترین دستاوردهای بشر به شمار آورد اما نمونه مشابهی که میکروبها برای خود دارند بیش از سه میلیارد سال پیش پایه گذاری شده است.

از نگاه دانشمندان، این ارگانیسمهای بسیار ریز نه تنها مسئول شکل گیری حیات بر روی زمین هستند بلکه نسخه خاص اینترنت و اینترنت اشیای خود را دارند که ساختار آن حیرت انگیز است.

همچون سلولها، میکروبها از رشته های DNA به عنوان پیامهای کدگذاری شده استفاده می کنند. این پیامها حاوی اطلاعاتی برای کنار هم قرار دادن پروتئینها در ماشین آلات مولکولی هستند که قابلیت حل پیچیدگیهای به خصوصی از جمله ترمیم سلولها را دارند.

با این حال تحقیقات نشان می دهد میکروبها تنها به انتقال پیامها از DNA شان اکتفا نمی کنند. آنها تکه هایی از DNA همنوعان مرده خود را بلعیده و یا با نمونه های زنده تبادل می کنند. این تکه ها در ادامه وارد ژنوم میکروبها می شوند که شبیه رایانه هایی عمل می کنند که عملکرد کلی مکانیسمهای نهفته در پروتئینها را زیر نظر قرار می دهند.

تحقیقات همچنین نشان داده در مواقعی که منابع غذایی تمام می شود، کلونی میکروبها برای یافتن منابع جدید دست به کار شده و با ارسال انواعی از سیگنالهای شیمیایی به جوامع میکروبی، شرایط لازم برای ایجاد کلنی های جدید را مهیا می کنند.