صنعت تلویزیون ترکیه در یک دهه گذشته با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده است و پیش‌بینی می‌شود درآمد آن در سال جاری به ۳۵۰ میلیون دلار برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، «سلین آرات»، تهیه‌کننده ترک‌تبار که با کمپانی «Tims & B Productions» مسؤولیت ساخت موفق‌ترین سریال‌های ترکیه‌ای در چند سال اخیر چون «حریم سلطان» و «بازی سکوت» را بر عهده داشته است، در جریان برگزاری جشنواره فیلم سارایوو به روند موفق ساخت سریال‌های تلویزیونی در این کشور و صدور آن به کشورهای مختلف اشاره کرد.

وی با اشاره به سریال «حریم سلطان» و نمایش آن در سراسر جهان، گفت: به عنوان مثال نمایش این سریال در روسیه موجب شده، رتبه‌بندی شبکه تلویزیونی «Domashy» در این کشور با صعود ۳۵۰ درصدی همراه شود. ضمن این که این سریال در کشور شیلی نیز به عنوان اولین سریال ترکیه‌ای پخش شده در آمریکای لاتین به موفقیت بزرگی دست یافت.

درآمدهای حاصل از صادرات سریال‌های تلویزیونی ترکیه در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۳۰۰ میلیون دلار رسید؛ در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۸ میلادی تنها ۱۰ میلیون دلار بود. در حال حاضر هزینه ساخت هر اپیزود سریال‌های ترک ۸۰۰ هزار دلار است و درآمد بازیگران سوپراستار نیز میلیون دلاری است.

این تهیه‌کننده ترکیه‌ای از فرهنگ، قومیت‌ها و مذهب‌های متنوع در ترکیه و همچنین موقعیت منحصر به فرد این کشور بین غرب و شرق به عنوان مهمترین دلایل استقبال از سریال‌های ترکیه‌ای نام برد و اضافه کرد رقابت شدید میان بیش از ۵۰۰ کمپانی سریال‌سازی در ترکیه موجب افزایش کیفیت آثار نیز شده است.

با این وجود صنعت ساخت سریال‌های تلویزیونی در ترکیه در راه رسیدن به بازارهای آمریکای شمالی، غرب اروپا، اقیانوسیه و حنوب آسیا نیاز به تلاش بیشتری دارد.