دی ان ای مانند یک کتاب دستورالعمل جامع است برای فعالیت های ضروری و لازم کارخانه و تمامی فعالیت هایی که می توانند در آن کارخانه انجام شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در بدن موجودات پرسلولی، دی ان ای در داخل هسته سلولی قرار دار‌د. هسته مرکز کنترل سلول است. اگر بخواهیم سلول رو به یک کار خوته تشبیه بکنیم، دی ان ای مانند یک کتاب دستورالعمل جامع است برای فعالیت های ضروری و لازم کارخانه و تمامی فعالیت هایی که می توانند در آن کارخانه انجام شوند. این کتاب راهنما به قدری ارزشمند است که در داخل اتاق مدیریت آن کارخانه نگه داری می شود و به هیچ وجه کسی اجازه ندارد آنرا با خود به بیرون ببرد.

پس هر وقت که نیاز به استفاده از آن پیش می آید ماشینی به اتاق فرستاده می شود که قسمت مورد نیاز دفتر را شناسایی و باز کرده و از روی آن یک رونوشت کاغذی تهیه کند و به بخش ساخت و ساز کارخانه برده شود تا با استفاده از آن نقشه، محصول مورد نظر ساخته شود.

در سلول نیز همینگونه است. از اطلاعاتی که بصورت توالی های نوکلئوتیدی روی دی ان ای وجود دارد، پروتئین ها ساخته می شوند. اما خود دی ان ای این کار را انجام نمی دهد.

بلکه ماشیتی آنزیمی به هسته سلول می رود تا از روی دی ان ای، یک رونوشت (mRNA) تهیه کند. آر ان ای نیز پلیمری از نوکلئوتیدهاست ولی برخلاف دی ان ای که دو رشته ای است، از یک رشته تشکیل شده است.

پس از اینکه از اطلاعات درون دی ان ای، رونوشتی از نوع آر ان ای تهیه شد. این آران ای به سیتوپلاسم منتقل میشود تا در انجا از روی اطلاعات آن، پروتئین های مورد نظر ساخته شود (طی فرآیندی به نام ترجمه)