رییس جمهور در مراسم تجدید میثاق دولت دوازدهم با آرمان‌های امام راحل در مرقد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، ضمن گرامیداشت یاد امام راحل و شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، گفت: دولت دوازدهم با تجربه، امید بیشتر و اراده‌ای مستحکم‌تر برای انجام مطالبات مردم آماده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با بیان اینکه "امروز در کنار مرقد مطهر امام(ره)، آمده‌ایم تا در آغاز دولت دوازدهم بار دیگر با آرمان های امام خمینی(ره) بیعت کنیم"، اظهارداشت: امام(ره) به ما آموخته بود که باید در کنار خداباوری و دین‌باوری مردم را باور داشته باشیم و اجرای احکام الهی تنها در سایه حضور، اعتقاد، اعتماد و ایثار مردم امکان تحقق دارد.

دکتر روحانی اظهار داشت: امام(ره) اسلامیت و جمهوریت را توأمان با هم برای مردم به ارمغان آورد و به ما آموخت که دین و اجرای احکام الهی در سایه حاکمیت ملی و مردم‌سالاری نه تنها با هم منافات ندارند، بلکه استحکام دین در کنار حاکمیت مردم و تسلط آنها در سرنوشت خود است.

رییس جمهور ادامه داد: امام(ره) همواره دغدغه، مطالبات و نیازهای مردم را مد نظر قرار می‌داد و با اهمیت دادن به مستضعفین و کوخ‌نشینان در دیدگاه مردم آنها را بالاتر و نقش‌آفرین‌تر از کاخ‌نشین‌ها می‌دانست.

دکتر روحانی اظهار داشت: امام به خوبی به ما یاد داد که راه آخرت از مسیر دنیای مردم می‌گذرد و دنیا مزرعه آخرت است و نه تنها دین و دنیا با هم در تضاد نیستند، بلکه اسلام و نظام برای تأمین همه خواسته‌های مادی و معنوی مردم است.

رییس جمهور افزود: در دیدگاه امام، عظمت و عزت مردم بسیار حائز اهمیت بود و ایشان هیچگاه خواری ملت بزرگ ایران را تحمل نکرد و تحمل نمی‌کرد و آن زمانی که احساس کرد استیلای خارجی می‌خواهد بر آزادی مردم حاکم شود، صبر را از کف داد و گفت که قلبم در فشار است و چند روز است که کم خوابیدم و با ناراحتی فریاد زد که عظمت ایران و ارتش ایران را لگدکوب کردند و باید در کشور عزای عمومی اعلام کنیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: امام(ره) این اقدام را در شرایطی انجام داد که در 4 آبان 1343 بخاطر کاپیتولاسیون، مستشاران آمریکا در مصونیت بودند اما او تحمل نمی‌کرد که قدرت‌های استعمارگر بخواهند عظمت مردم ایران را زیر سوال ببرند.

رییس جمهور افزود: امام(ره) راه مقتضیات زمان و انطباق فهم دین در چارچوب نیاز جامعه را به ما آموخت و اعلام کرد اجتهاد در واقع، اجتهاد زمان و مکان است و پویایی فقه را به خوبی برای ما تبیین کرد.

دکتر روحانی تأکید کرد: قانون اساسی، آراء مردم و انتخابات، مجلس آزاد، دولت مقتدر و استقلال قضایی همه از یادگاران امام راحل است.

رییس جمهور افزود: امام راحل به ما آموخت که امر حکومت را از همه پرسی آغاز کنیم و با آراء مردم نمایندگان خبرگان را مشخص کرده و بعد از تدوین قانون اساسی توسط منتخبین مردم دوباره آن را به رأی مردم بگذاریم. او راه صندوق رأی را برای تداوم و استحکام این نظام برای مردم تبیین کرد.

دکتر روحانی اظهار داشت: اگر انتخابات آزاد و کلام امام که میزان رأی ملت است، نبود، امروز شاید در آستانه چهلمین سالروز انقلاب اسلامی قرار نمی‌گرفتیم.

رییس جمهور با بیان اینکه ملت عزیز ایران بعد از 4 سال تلاش دولت یازدهم یک بار دیگر مسئولیت اداره کشور را بر دوش دولت دوازدهم قرار دادند، گفت: دولت دوازدهم با تجربیات دولت یازدهم و دولت‌های گذشته امروز آماده‌تر از 4 سال پیش سکان نظام اسلامی و دستگاه اجرایی کشور را در کنار سایر مسئولان و با هدایت رهبری نظام بر دوش گرفته است و ما امروز امیدوارتر از 4 سال گذشته خود را برای حل مشکلات کشور آماده و با اندوخته تجربه و امید بیشتر و اراده‌ای مستحکم‌تر برای انجام مطالبات مردم مهیا کرده‌ایم.

دکتر روحانی تأکید کرد: آنچه اهمیت دارد این است که امید مردم به آینده  و حضور آنها در صحنه و اعتمادشان به نظام و دولت باید باقی بماند.

رییس جمهور تأکید کرد: مردم باید در برابر هر دستگاه خبری و رسانه‌ای که بخواهد امید، اعتماد و حضور مردم در صحنه را مخدوش کند به خوبی نظراتشان را تبیین کنند.

دکتر روحانی گفت: امام از سال 41 نهضت اسلامی را برای مردم آغاز کرد و پس از 16 سال آن را به ثمر رساند و امروز در آستانه 40 سالگی پیروزی انقلاب قرار داریم و تا 4 سال آینده به استقبال قرن جدید شمسی خواهیم رفت.

رییس جمهور ادامه داد: اگر هدایت‌های رهبری در کنار ما  باشد و حمایت، دلگرمی و پشتوانه مردم در این صحنه باشد، حتماً از مشکلات عبور خواهیم کرد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه ما از تهدیدات و توطئه‌های خارجی باکی نداریم، چرا که عدم هراس از بیگانگان را از امام(ره) آموخته‌ایم، گفت: امام در جنگ 8 ساله‌ای که همه قدرت‌ها از متجاوزین علیه ایران حمایت می‌کردند، خم به ابرو نیاورد و به ما آموخت که چگونه یک ملت با اراده‌ای مستحکم می‌تواند در برابر انواع توطئه‌ها ایستادگی کند.

رییس جمهور با بیان اینکه 4 سال پیش تصور نمی‌کردیم که در دولت یازدهم بتوانیم مشکلات بزرگ اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی و امنیت ملی را به خوبی پشت سر بگذاریم و پیش ببریم، گفت: امروز امیدوارتر از 4 سال گذشته هفته دولت را گرامی می‌داریم و با راه، سیره و آرمان‌های امام(ره)، عهد می‌بندیم.

دکتر روحانی ادامه داد: می‌دانیم که امام فرموده در کنار مردم و با مردم باشید و در راه اهداف مردم حرکت کرده و اتکاء ما باید به حق بوده و هدف نهایی ما رضایت خداوند باشد.

رییس جمهور اظهار امیدواری کرد دولت دوازدهم در کنار حمایت‌ها و حضور مردم در صحنه بتواند مشکلات بزرگی را که پیش روی او است، از میان بردارد.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز دیگر زمان سعی و خطا نیست، تأکید کرد: ما باید با اراده مستحکم‌تر اقدامات اساسی را برای قرن آینده، شمسی در این 4 سال انجام دهیم.

رییس جمهور اظهار داشت: به رحمت و فضل خداوند و عنایات خاصه حضرت ولی عصر(عج)، هدایت های رهبر معظم انقلاب و پشتوانه مردم امیدوارم و ان‌شاء‌الله بتوانیم این راه را به خوبی ادامه دهیم.

دکتر روحانی از حضور و تلاش آحاد ملت ایران در انتخابات شکوهمند 29 اردیبهشت و حمایت‌ها و راهنمایی بیت امام راحل و یادگار امام تقدیر کرد و این حضور را باعث تبدیل شدن این انتخابات به عنوان حماسه بزرگ سیاسی در کشور دانست و گفت: امروز با حمایت مجلس شورای اسلامی و رأی اعتماد آنها به وزرای کابینه دوازدهم می‌توانیم بگوییم که دولت برای کار عمل و ایثار خود را آماده کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی یادگار امام راحل و تولیت آستان مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز در این مراسم ضمن تبریک هفته دولت، گفت: مردم با عزم خود در انتخابات دولت دوازدهم را سر کار آوردند و مجلس نیز به اعضای کابینه رأی اعتماد خوبی داد و امروز همه چشم‌ به راه توانمندی‌ها و قدرت دولتمردان دراجرای امور هستند.

تولیت آستان مطهر امام خمینی(ره) اظهارداشت: مطمئن هستیم که دکتر روحانی بیش از هر کس دیگری بر مسئولیت سنگینی که مردم  بر دوش این دولت گذاشته‌اند، واقف هستند و امروز جامعه ما امیدوار و آماده گذر از سختی‌هایی است که بر اثر علل مختلف بوجود آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی خاطر نشان کرد: امروز همه منتظر عمل به وعده‌های بزرگی هستند که در دوران انتخابات داده شده و رییس جمهور در پایبندی به آنها تأکید داشتند و مطمئنم و می‌دانم که رییس جمهور به عهده خود با مردم پایبند هستند و ما در آینده حتماً شاهد روزهای بهتری خواهیم بود.

تولیت آستان مطهر امام خمینی(ره) با بیان اینکه تلاش دولتمردان می‌تواند موجب برطرف شدن سختی‌های زندگی مردم باشد، گفت: وقتی دینداران عرصه حکومت را به عهده می‌گیرند، می‌دانند که حل مشکلات مادی مردم بهترین راه برای ترویج دینداری مردم است.