به مناسبت هفته دولت، کتاب «در تکاپوی توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان» با مروری بر رویکردها و اقدامات معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کتاب «در تکاپوی توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان» به مناسبت هفته دولت و توسط ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان منتشر شد. این کتاب مروری است بر رویکردها و اقدامات معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در حوزه اقتصاد دانش بنیان و زیست بوم فناوری و نوآوری.

کتاب «در تکاپوی توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان» در سه بخش سیاست‌گذاری و توسعه فرهنگی، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه فناوری‌های راهبردی و همچنین یک پرونده ویژه در راستای نهادسازی. فرهنگ سازی در بستر اقتصاد دانش‌بنیان منتشرشده است. در بخش اول حوزه برنامه‌ریزی و هماهنگی؛ حوزه ارزیابی و نظارت راهبردی؛ فرهنگ‌سازی و ترویج گفتمان علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان آمده است. بخش دوم این کتاب را امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، حوزه نوآوری و تجاری‌سازی فناوری، نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، جایزه تجاری‌سازی فناوری، نمایشگاه و جشنواره ملی علم تا عمل تشکیل می‌دهد.

در ادامه این بخش طرح‌های کلان ملی فناوری، حوزه تأمین مالی و سرمایه گذار، بازار دارایی فکری، سرمایه‌گذاری جسورانه، حوزه بین‌الملل و تبادل فناوری، تبادل فناوری، توسعه کسب‌وکار بین‌المللی، پارک فناوری پردیس و همچنین صندوق حمایت زا پژوهشگران و فناوران کشور ارائه‌شده است. حوزه هماهنگی مراکز علمی، پژوهشی و فناوری؛ حوزه فناوری استان‌ها و همچنین 15 ستاد توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری موضوعاتی هستند که در بخش سوم این کتاب مطرح می‌شود.

ستادهای معاونت علمی را این ستادها شامل می‌شود: توسعه فناوری نانو؛ توسعه زیست‌فناوری؛ توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی؛ توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی؛ توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی؛ توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست؛ توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک؛  توسعه علوم و فناوری‌های شناختی؛ توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ؛ بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست؛ توسعه فناوری و صناعی دانش‌بنیان دریایی؛ توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز؛ توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته و همچنین توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان.

پرونده ویژه این کتاب با عنوان نهادسازی در بستر اقتصاد دانش‌بنیان، شامل مرکز ملی فضایی ایران؛ مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا؛ فدراسیون سرآمدان علمی ایران؛ شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی؛ هسته‌های فناوری؛ مراکز نوآوری و شتاب دهی؛ کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار است.

در دیباچه کتاب «در تکاپوی توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان» از زبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری آمده است: در این مکتوب تلاش شده است تا با نگاهی تحلیلی به روندها و رویکردهایی که از ابتدای نقش‌آفرینی این معاونت در دولت تدبیر و امید در زمینه سیاست‌گذاری و راهبری علم و فناوری کشور گذاشته است، ضمن ترسیم آخرین تصویرها و رویدادها، مروری تاریخی بر اقدامات و سیاست‌های بومی حوزه علم و فناوری صورت گیرد. ازاین‌رو، گزارش حاضر بر آن است تا علاوه بر تشریح مختصری از اقدامات و فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سه سال اخیر و در قالبی نو، دیباچه‌ای باشد بر رویکردهای نوین مدیریت و سیاست‌گذاری علم، فناوری و نوآوری و بستری را برای ایجاد مفاهمه‌ای مشترک در این زمینه بازگشاید.

کتاب توضیح می دهد: معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری سعی دارد تا با نگاهی جامع و متوازن به بخش‌های مختلف تاثیرگذار در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، نقطه عظیمت و حرکت خود را در مسیر خلق قدرت اقتصادی مبتنی بر دانش و فناوری، بر تجاری‌سازی فناوری‌ها و اشاعه آن برای حل مسائل ملی، بازارسازی و بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی کشور در توسعه‌ی تولید محصولات دانش‌بنیان و تقویت توانمندی فناورانه شرکت‌های تولید‌کننده محصولات دانش‌بنیان قرار دهد. لذا با طراحی ساز و کارهای مختلف علاوه بر تاکید بر اهمیت سیاست‌های حمایت از طرف عرضه علم، فناوری و نوآوری به سیاست‌های طرف تقاضا و سایر جنبه‌های سیاستی که برای نظام نوآوری کشور چالش ایجاد کرده است، توجه کرده و برنامه‌هایی برای تبیین و تکمیل زنجیره‌های مفقوده زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی، کشور تدوین و اجرا کند.

(فایل کتاب)

هفته دولت 1396 با شعار "تدبیر و امید برای تولید و اشتغال" از 2 الی 9 شهریورماه برپاست.