پیشرفت‌های چشمگیر حوزه رباتیک تا حوزه پزشکی و سلامت نیز نفوذ کرده است و یکی از شرکت‌های فناور کشورمان با گام گذاشتن در این عرصه توانسته است محصولاتی را در حوزه رباتیک پزشکی تولید کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با پیشرفت‌های روزافزون فناوری‌های پیشرفته، نقش رباتیک این روزها در عرصه خدمات پررنگ‌تر از پیش شده است. ردپاهای این فناوری را می‌توانیم در خدمات سلامت و عرصه پزشکی مشاهده کنیم.

بر همین اساس یکی از شرکت‌های فناور کشور، با بهره‌گیری از دانش‌ و فناوری دانشگاهی و پژوهشی وارد عرصه تولید دستگاه‌های رباتیک حوزه پزشکی شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت نوآوران رباتیک و پزشکی سینا اعضای هیئت علمی متخصص درحوزه مهندسی پزشکی پایه‌گذارهای اصلی این شرکت فناور هستند که با هدف توسعه وتجاری سازی محصولات فناورانه درحوزه رباتیک پزشکی ایجاد شده است.

به گفته این فعال فناور، در این زمینه تاکنون به طور خاص در حوزه‌های جراحی رباتیک، توانبخشی رباتیک (درمانی و کمکی)، آموزش پزشکی با استفاده از فناوری های واقعیت مجازی، تکمیلی و مصنوعی گام‌هایی برداشته شده است.

این فعال فناور به محصولاتی که توسط این شرکت فناور تولید و به بازار ارائه شده، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در حوزه ربات های پزشکی محصولاتی چون ربات جراحی سینا،دستیار جراح ربولنزربات بازتوانی ربوهب ارائه شده است.

 

شبیه سازهای فیزیکی و مجازی جراحی اما دسته دیگری از تولیدات این شرکت فناور هستند که مدل تزیقات دست، لومبار پانکچر در دسته تجهیزات دستیار فیزیکی جای می‌گیرند. همچنین سیناسیم و لومبار پانکچر مجازی جزو دستیارهای مجازی به شمار می‌روند.

سینا، ربات جراح کنترل از راه دور یکی از محصولات این شرکت فناور است که به گفته مدیرعامل شرکت رباتیک سینا، می تواند برای انجام عمل جراحی از راه دور از طریق اینترنت یا سایر کانالهای ارتباطی مورد استفاده قرار بگیرد. این سیستم دارای دو زیر سیستم اصلی است که شامل یک کنسول هدایت رباتیک در سمت جراح و یک سیستم روباتیک فرعی در طرف بیمار با دو روبات است که در طرف یک تخت عمل جراحی نصب می شوند.

روباتهای اصلی دست حرکات جراح را دریافت می کنند و آنها را به روباتهای طرف بیمار منتقل می کنند. این ربات‌ها حرکات را به صورت آنی شبیه‌سازی می‌کنند. این ربات‌ می‌تواند به طورهمزمان عمل لازم برای رباتها و نیروهای متقابل بیمار را اندازه گیری می کند و به جراح انتقال میدهد.

مدیرعامل این شرکت فناور به رشد فزاینده‌ی که این ربات‌ها در سال‌ها نزدیک در عرصه پزشکی خواهند داشت اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که توسعه تجهیزات و فناوری‌های نوین در مراحل مختلف دانشپزشکی نیازمند وجود دانش فنی در کنار نیروی متخصص است. بر همین اساس، گروهی از متخصصان و تکنسین‌ها حوزه رباتیک کشورمان روی این حوزه متمرکز شده‌اند.

این فعال فناور،پشتوانه ورود محصولات حوزه فناوری‌های پیشرفته را تحقیق و توسعه عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: اعضای هیات علمی آن در این شرکت از دانشگاه‌های پزشکی و مهندسی کشور در حوزه این محصولات کار می‌کنند و بسیاری از محصولات آن در فاز تحقیق و توسعه در مراکز آموزشی مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته‌اند.