با تلاش محققان، طولانی‌ترین تونل تولید لیزر اشعه ایکس با طول 3.4 کیلومتر فعالیت بین‌المللی خود را در این ماه آغاز می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، طولانی‌ترین تونل تولید لیزر در هامبورگ آلمان که از ماه سپتامبر سال 2016 افتتاح‌شده، امواج اشعه ایکس را با طول‌موج 0.8 نانومتر و سرعت یک پالس بر ثانیه می‌تاباند و با افزایش کارکرد صحیح این سرعت به 27 هزار پالس بر ثانیه می‌رسد. بیشترین سرعتی که پیش‌ازاین ممکن بوده چیزی در حدود 120 پالس بر ثانیه است و می‌تواند در هر ثانیه سه هزار عکس بگیرد که سبب می‌شود این وسیله بهتر از هر وسیله‌ دیگری در جهان برای مطالعه رفتار ذرات زیراتمی مورداستفاده قرار بگیرد.

رقیب این دستگاه "منبع نور منسجم لیناک"( Linac Coherent Light Source) در آمریکاست که تا ماه‌های آینده به‌سرعت یک‌میلیون پالس بر ثانیه خواهد رسید و جای لیزر بدون الکترون اروپا را در مقام اول خواهد گرفت.

این لیزر می‌تواند پرتوها را در ساختارهای مختلف مغناطیسی هدایت کند. قدرت و دقت این لیزر در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها یک میلیارد برابر است و می‌تواند برای تصویربرداری با وضوح اتمی به کار برود و می‌توان گفت این لیزر سرعتی 200 برابر بیشتر از رقیب خود Linac Coherent Light Source  یا (LCLS) دارد.

 این وسیله می‌تواند در هر ثانیه سه هزار عکس بگیرد که سبب می‌شود دانشمندان بتوانند برای مطالعه رفتار ذرات زیراتمی از آن استفاده کنند .همچنین برای بررسی حرکت آنزیم‌ها، ویروس‌ها و واکنش‌های شیمیایی مورداستفاده قرار گیرد.

تونل تولید لیزر اشعه ایکس در ماه مه شروع به کارکرده بود اما قرار بود در ماه سپتامبر استفاده بین‌المللی از آن با سرعت 27 هزار پالس بر ثانیه آغاز شود.

بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی به بازار لیزر، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان و همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.