به دنبال استفاده از کشتی‌های هوشمند برای حمل‌ونقل انواع کالا در آینده نزدیک،  محققان این صنعت اقدام به ساخت کشتی‌های باری خودران کرده‌اند،  که این کشتی‌ها به‌طور خودکار امن‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین مسیر به سمت مقصد را می‌یابند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این کشتی‌های خودران مجهز به انبوهی از ابزار فوق مدرن هستند که بااتصال به اینترنت داده‌های موردنیاز را جمع‌آوری می‌کنند. نرم‌افزار هوش مصنوعی این کشتی‌ها با تحلیل داده‌ها وضعیت آب‌وهوا و دیگر امور ضروری را بررسی می‌کنند و درنهایت سریع‌ترین، ایمن‌ترین و ارزان‌قیمت‌ترین مسیر برای رسیدن به مقصد را انتخاب می‌کنند.

بر اساس این گزارش، شرکت کشتیرانی UNK ژاپن که با تعدادی از کارخانه‌های ژاپنی به منظور تبدیل به کشتیرانی پیشگام در بهره‌مندی از تکنولوژی شناورهای خودران همکاری می‌کند، تصمیم دارد در سال ۲۰۱۹ میلادی ترانزیت نخستین شناور را آزمایش کند.

این کشتی‌رانی در نظر دارد با استفاده از  یک کشتی کانتیری بزرگ و طی مسافت از ژاپن تا آمریکای شمالی آزمون خود را پیاده‌سازی کند. همچنین سرنشینانی برای ایمنی عملیات به حالت آماده‌باش حضور دارند.

هیدئوکی آندو، یک مدیر ارشد در انستیتو فناوری مونوهاکوبی، این موسسه به‌عنوان واحدی از NYK مسئولیت پژوهش و توسعه در حوزه‌هایی نظیر عملیات ایمن شناورها، حفظ انرژی و لجستیک را بر عهده دارد.

این کمپانی توکیو به لیستی از سایر کمپانی‌ها در سرتاسر جهان ملحق شده است که درصددند با توسعه شناورهای بدون ملوان، به کاهش هزینه و ارتقای انرژی در صنعت 334 میلیارد دلاری کشتیرانی جهانی کمک کنند.

کاهش تلفات بزرگ دریایی

کشتی‌های جنگی ناوگان آمریکا، امسال در اقیانوس چهار حادثه اساسی داشتند که منجر به تلفات انسانی و خسارت سخت‌افزار جنگی شده است.

کمپانی NYK عنوان کرده است سال گذشته با تولیدکننده رادار "کمپانی الکتریکی فرونو" و سازندگان تجهیزات مخابراتی JRC ژاپن و TKI توکیو در ارتباط بوده است تا فن‌های پرهیز از تصادف را با استفاده از کشتی‌های خودران پیاده‌سازی کند.

دومین و سومین خطوط کشتی‌رانی بزرگ ژاپن نیز در حال پژوهش بر روی فنّاوری کشتی‌های خودران هستند اما مشخص نکرده‌اند چه زمانی آزمون اجرا خواهند کرد.

دولت ژاپن نیز از پژوهش بر روی انتقال داده و تعیین استانداردهای کشتی‌های خودران حمایت می‌کند با این هدف که در سال 2025 از این فنّاوری‌ها برای 250 کشتی بهره بگیرد.

ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی، ستاد توسعه و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی به توسعه فناوریهای دریایی ، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان و همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوریهای دریایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.