محققان دانمارکی و آمریکایی موفق به کشف پروتئینی موسوم به GDF۱۵ شده اند که باعث کاهش اشتیاق به خوردن شده و به درمان چاقی کمک می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از فیوچریسم، پروتئین یاد شده با موفقیت بر روی موش ها و میمون ها آزمایش شده و باور دانشمندان بر این است که از آن می توان برای کاستن از وزن انسان ها هم استفاده کرد.

این پروتئین در افراد مبتلا به سرطان باعث عدم اشتیاق به خوردن غذا شده و موجب می شود تا آنها لاغر شوند. دانشمندان در تلاش هستند با دستکاری و اعمال تغییراتی در این پروتئین به یک شیوه درمانی جدید به منظور تسهیل لاغری افراد دست یابند.

پروتئین یادشده بخش هایی از مغز را هدف قرار می دهد که سیستم گیرنده ای موسوم به GFRAL در آن قرار دارد. ژن های موجود در این سیستم گیرنده مسئول تحریک مغز و ایجاد حس گرسنگی در آن هستند.

آزمایش هایی که بر روی دو گروه موش با تزریق GDF۱۵ و بدون تزریق GDF۱۵ صورت گرفت، نشان داد موش هایی که GDF۱۵ به آنها تزریق شده بود با خوردن غذاهایی مشابه با گروه دیگر وزن بیشتری از دست داده اند. آزمایش های صورت گرفته بر روی میمون ها هم به نتایجی مشابه منجر شده است.

قرار است در آینده آزمایش هایی در این زمینه در ترکیب با دیگر روش های درمانی بر روی انسان ها صورت بگیرد تا با دستکاری مغز انسان تمایل به غذا خوردن در آن کاهش یابد. تنها در امریکا یک سوم مردم از چاقی مفرط رنج می برند و سالانه ۱۱۲ هزار نفر از عوارض چاقی می میرند و روش های درمانی این چنینی می تواند به کمک افراد مذکور بیاید. در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۳ درصد از مردم جهان با مشکل چاقی مواجه بوده و ۳۹ درصد اضافه وزن داشته اند.