نخستین خدمت سلول درمانی در اروپا تایید شد و بازتاب گسترده‌ای در میان دانشمندان و محافل علمی پیدا کرد. این درمان در 77 درصد موارد منجر به بهبودی کامل و در 13درصد موارد منجر به بهبودی نسبی بینایی در  مبتلایان به LSCD ‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در طی روزهای اخیر خبر تأیید راهنمای استفاده از نخستین محصول سلول‌درمانی اروپا بازتاب گسترده‌ای در میان دانشمندان و محافل علمی داشته است. مؤسسه ملی مراقبت های بهداشتی و درمانی بریتانیا (NICE) اخیرا راهنمای نهایی استفاده از Holoclar (فراورده اتولوگ سلول های بنیادی لیمبال) را به‌عنوان گزینه درمانی برای بیماران بزرگسال مبتلا به نقص سلول‌های بنیادی ناحیه لیمبوس (LSCD) منتشر کرده است.

 ناصر اقدمی مدیر توسعه مراکز ارائه دهنده خدمات سلولی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی،   در بررسی این خدمت و ویژگی های آن گفت:  این فراورده سلولی از سلولهای بنیادی ناحیه لیمبوس چشم که بصورت برون تنی (Ex vivo) در محیط آزمایشگاهی تمیز و بر روی غشای فیبرینی کشت داده شده‌اند، تشکیل شده است. برای ارائه‌ی این خدمت سلول‌درمانی لازم است سلول‌های بنیادی لیمبال از افرادی که به بیماری نقص این سلول ها (LSCD) مبتلا هستند، بصورت اتولوگ جداسازی ‌شوند و پس از کشت، افزایش و فراوری، محصول نهایی (Holoclar) بر روی چشم بیمار پیوند زده شود. این درمان در 77 درصد موارد منجر به بهبودی کامل و در 13درصد موارد منجر به بهبودی نسبی بینایی در  مبتلایان به LSCD ‌شده است.

به گفته وی،  محصول سلولی Holoclar توسط شرکت ایتالیایی Chiesi برای درمان LSCD متوسط تا شدید بالغین تولید شده است. شرکت تولیدکننده در سال 2015 موفق شد تأییدیه مشروط این محصول را از آژانس دارویی اروپا (EMA) دریافت کند و از آن سال این محصول تحت نظارت EMA قرار گرفت. همچنین این محصول توانست جایزه  Prix Galien Orphan Productبریتانیا در زمینه نوآوری و تحقیقات را در سال 2016 از آن خود کند.

اقدمی افزود: پس از بررسی‌های صورت‌گرفته، مؤسسه ملی مراقبت های بهداشتی و درمانی بریتانیا (NICE) این محصول را در آگوست 2017 مورد تائید قرار داد و راهنمای استفاده از آن را منتشر کرد.

مدیر توسعه مراکز ارائه دهنده خدمات سلولی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، بیان کرد: آسیب های داخلی و بیرونی می‌توانند باعث تخریب میکروسکوپی سلول‌های اپی‌تلیال قرنیه شوند. بیماری LSCD عمدتا در اثر سوختگی‌های شیمیایی چشم بوجود می‌آید که منجر به کاهش قابل توجه سلول‌های بنیادی لیمبال در فرد مبتلا می‌شود.

وی توضیح داد: در چنین مواردی، ترمیم شکست می‌خورد و اپی‌تلیوم  ملتحمه در سراسر لیمبوس گسترش می یابد، و در نتیجه رگ‌زایی، نقص مداوم اپی‌تلیال و التهاب مزمن رخ می‌دهد که به کاهش چشمگیر بینایی فرد منجر می‌شود. در LSCD خفیف، اپیتلیومکتومی ملتحمه همراه با پیوند غشای آمنیوتیک می‌تواند برای ترمیم سطوح آسیب‌دیده و بهبود بینایی کافی باشد.

به گفته اقدمی،در موارد متوسط تا شدید LSCD، می‌بایست اندک سلول‌های بنیادی باقیمانده در ناحیه لیمبوس چشم بیمار استخراج و کشت داده شوند و پس از فراوری در محیط آزمایشگاهی تمیز به چشم بیمار پیوند زده شوند. با توجه به اتولوگ بودن، عوارض اندک و اثربخشی بالا، ارائه این خدمت درمانی می‌تواند در سایر نقاط بسرعت گسترش یابد و در بهبود کیفیت زندگی مبتلایان تأثیر بسزایی داشته باشد.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.