هر ساله کاربردهای مختلفی مبتنی بر پلاسمای سرد در علوم پزشکی گسترش داده می‌شود. یکی از شرکت‌های فناور کشورمان، با تولید تجهیزات آزمایشگاهی حوزه پلاسما توانسته است در حوزه بهداشت و زیست‌فناوری، ضمن کمک به درمان‌ زخم‌های پوستی و استریل کردن سطوح، زمینه تحقیقات پزشکی بر پایه پلاسما را ممکن می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در حال حاضر نقش پلاسما در عرصه سلامت و پزشکی فراتر رفته است و با تولید تجهیزات فناورانه متعدد در دنیا، به حوزه تجهیزات حوزه غذا و دارو نیز وارد شده است. بر همین اساس یکی از شرکت‌های فناور کشورمان تجهیزات آزمایشگاهی برای استریل کردن سطوح  و درمان‌ زخم های عفونی بر پایه پلاسما را تجاری سازی و تولید نموده است. 

به گفته مدیرعامل این شرکت فناور، با استفاده از نیروهای متخصص و توانمند و تعامل با دیگر شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در کشور و حفظ ارتباط پیوسته با جامعه محقیقن و اساتید دانشگاه‌های برتر کشور، توانسته است سبد کاملی از تجهیزات با سطوح مختلف فناوری را ارائه کند. دستگاه‌های BioJet  (جت پلاسمای سرد) و BioPlasma (پلاسمای سرد برای کاربرد تحقیقاتی)، از تجهیزات تولیدی این شرکت فناور در حوزه پلاسمای پزشکی هستند. 

این فعال فناور، زیست‌فناوری و صنایع پزشکی را مهم‌ترین زمینه کاربرد این فناوری عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: کاهش عفونت زخم‌ها، بهبود زخم‌های دیابتی، تحقیقات بر روی میکروارگانیسم‌ها نظیر باکتری‌ها و کپک‌ها، تحقیقات بر روی سلول‌های سرطانی به منظور کاهش بافت‌های سرطانی و همچنین جوان‌سازی پوست از مهم‌ترین و برجسته‌ترین کاربردهای دستگاه جت پلاسمای سرد می‌باشد. دستگاه جت پلاسما، با رعایت ایمنی‌ها و استانداردهای بین‌المللی تولید این دستگاه، در داخل کشور تولید شده است.

این شرکت در یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های خود توانست نیاز به آموزش در حوزه پلاسما در کشور را با تولید مجموعه آموزشی آزمایشگاه پلاسما تأمین کند. به گفته طاهر مامی‌پور، مجموعه آزمایشگاه پلاسما شامل آزمایش‌های گوناگونی در حوزه فیزیک کاربردی و مهندسی پلاسما است که چندین مورد از این آزمایش‌ها در کالاهای تجاری موجود به کار گرفته شده اند و همچنین یکی از این آزمایش ها در صنعت پزشکی و زیست‌فناوری به تولید محصول منجر شده است.