در دومین نشست سالیانه ایران و کره جنوبی در حوزه صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی که با حضور هیئت عالی‌رتبه علمی و فناوری ایرانی، در پایتخت کره جنوبی برگزار شد، تفاهم‌نامه و توافق‌نامه‌های مختلفی میان این دو کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه به امضا رسید که گامی نو در گسترش همکاری‌های صنایع فرهنگی محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،اردیبهشت‌ماه 95 در جریان سفر رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به تهران،  19 سند همکاری برای توسعه هرچه بیشتر روابط و مناسبات دو کشور امضا شد.

در میان این اسناد، یک تفاهم‌نامه همکاری در حوزه فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق میان دو کشور مابین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران و وزیر فرهنگ، ورزش و گردشگری کره جنوبی امضا شد که به دنبال آن نخستین نشست مشترک صنایع فرهنگی ایران و کره جنوبی در روز 22 آذر ماه سال 95 (12 دسامبر 2016) در تهران برگزار شد.

در این نشست ۲۰ شرکت کره‌ای و حدود ۶۰ شرکت ایرانی در حوزه های بازی‌های رایانه‌ای ویدئویی، پویانمایی و محتوای دیجیتال آموزشی حضور یافتند و ضمن آشنایی با توانمندی‌های طرف مقابل، سرفصل‌های همکاری مشترک را بررسی کردند.

در همین راستا و با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق، با حضور هیئت عالیرتبه علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، دومین نشست مشترک ایران و کره جنوبی در تاریخ 8 شهریور سال جاری (30 آگوست) به میزبانی کشور کره جنوبی و در شهر سئول برگزار شد.

 

حضور مقامات عالیرتبه علم و فناوری و 20 شرکت دانش بنیان و فناور ایرانی

در این سفر سیدمحمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و با حضور20 شرکت دانش بنیان و فناور ایرانی در سه حوزه‌ بازی‌های رایانه‌ای ویدئویی، پویانمایی و محتوای دیجیتال آموزشی حضور داشتند.

    

 

 

تبادل پیشنهادهای همکاری مشترک کاری بین شرکت های دو کشور

در برنامه صبح روز نشست، بیش از هفتاد جلسه‌ی نیم‌ساعته‌ بین شرکت‌های ایرانی و ۲۰ شرکت برتر از کره جنوبی برگزار شد. در این جلسات ضمن آشنایی دو طرف با تولیدات و توانمندی‌های طرف مقابل، پیشنهاد همکاری مشترک کاری و تعریف پروژه های مشترک مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

در برنامه‌ی بعدازظهر نشست، ابتدا نمایندگان دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی به ایراد سخنانی پرداختند. مدیرکل صنایع فرهنگ عمومی کره به نمایندگی از وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری کره جنوبی و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز به نمایندگی از معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران در سخنان خود بر نقش صنایع فرهنگی در پیشرفت اقتصادی و اهمیت توسعه‌ی فناوری‌های نرم در کشف و خلق بازارهای جدید برای صنایع فرهنگی دو کشور تاکید کردند.

 

در ادامه‌ی این نشست نمایندگانی از سه حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی، پویانمایی و محتوای دیجیتال آموزشی به معرفی دستاوردهای خود و تشریح زمینه‌های همکاری با طرف مقابل پرداختند.




در بخش نخستین این برنامه، «کانگ سام‌سوک» از شرکت «ماسانگ سافت» و «فرزام ملک‌آرا» از شرکت «توسعه‌گر شبیه‌ساز» به نمایندگی از صنعت بازی‌های ویدیویی به ایراد سخن پرداختند.

 

در بخش دوم نیز «کیم هیون جو» از استودیو «هولهری» و «علی نوری اسکویی» از استودیو «اشراق» به نمایندگی از صنعت پویانمایی به شرح تجربه‌ی همکاری مشترک ایران و کره در پروژه‌ی در حال اجرای «کوش‌نامه» پرداختند.

 

 

همچنین در بخش سوم این سخنرانی ها، «لی سونگ‌هی» از دانشگاه «کایست» و «محمود پورمند» از شرکت «فرانش» به نمایندگی از صنعت محتوای دیجیتال آموزشی درباره اهمیت فناوری واقعیت افزوده در آموزش و توسعه‌ی مهارت آموزش از طریق آموزش‌های مجازی نکاتی ارائه کردند.

 

 

در بخش پایانی این نشست برنامه‌ی پرسش و پاسخ با حضور همه‌ی سخنرانان تخصصی و استقبال حاضران در جلسه برگزار شد.

 

توافق برای همکاری بیشتر شرکت های خصوصی دو کشور

در حاشیه‌ی این نشست، ملاقاتی میان مقامات دولتی دو کشور با هدف بررسی روند برگزاری نشست‌های سالیانه و گسترش همکاری های صنایع خلاق و فرهنگی ایران و کره برگزار شد.

در این دیدار که قائم مقام وزیر فرهنگ، معاون تولید محتوای صنایع فرهنگی و معاون صنایع فرهنگ عمومی کره جنوبی و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری ایران در آن حضور داشتند، ضمن تأکید بر زمینه‌های فرهنگی مشترک بین دو کشور، درباره راه‌اندازی پلتفرمی مشترک برای پیگیری همکاری بین شرکت های خصوصی دو کشور توافق شد.




 


بیانیه مشترک درباره نحوه توسعه همکاری های طرفین

در ضیافت شام دومین نشست سالیانه ایران و کره جنوبی در حوزه صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی که به میزبانی وزارت ورزش، فرهنگ و جوانان کره جنوبی برگزار شد، بیانیه مشترک ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری کره جنوبی درباره نحوه توسعه همکاری‌های طرفین به امضا دبیر محترم ستاد و قائم مقام وزیر فرهنگ رسید.

 

 

در ادامه این برنامه، حسن طاهریان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی، محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری نرم و هویت ساز، قائم مقام وزیر فرهنگ کره و معاون محتوای صنایع فرهنگی وزارت فرهنگ کره جنوبی سخنرانی کردند.

 

امضای قرارداد همکاری مشترک برای تولید فیلم سینمایی کوش نامه

همچنین در ادامه مراسم، توافق‌نامه‌ ها و قراردادهای همکاری مشترک میان شرکت‌های خصوصی ایرانی و کره‌ای امضا شد. بر همین اساس قرارداد همکاری مشترک در تولید فیلم سینمایی مشترک با نام کوش‌نامه که برگرفته از یک داستان کهن و با فرهنگی مشترک بین دو کشور ایران و کره جنوبی است بین دو استودیوی اشراق از طرف ایران و استودیوی هلهوری از طرف کره جنوبی امضا شد.

 

                  

 

 

قرارداد مشترک همکاری برای توسعه پلتفورم نرم افزاری

همچنین، قرارداد مشترک همکاری برای توسعه یک پلتفورم نرم‌افزاری در راستای مدیریت پروژه‌های انیمیشنی بین دو استودیوی فورسایت مدیا از طرف ایران و شرکت سی تومانستر از کشور کره جنوبی به امضا رسید.

 

 

 

امضای دو توافقنامه همکاری مشترک در تولید آثار انیمیشن سینمایی و سریالی

سپس، امضای دو توافق‌نامه همکاری مشترک مابین استودیوهای گنبد کبود و هنرپویا از طرف ایران و استودیو اچ کالچر از طرف کره جنوبی برای همکاری در تولید مشترک آثار انیمیشن سینمایی و سریالی منعقد شد.

 

 

 

برپایی پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه صوت و تصویر فراگیر جهانی

در حاشیه برگزاری فروم مشترک همکاری‌های فناوری فرهنگی و صنایع خلاق بین دو کشور ایران و کره جنوبی، غرفه نمایشگاهی پاویون ایران در نمایشگاه صوت و تصویر فراگیر جهانی (BCWW) برپا شد که در این نمایشگاه، سه شرکت خصوصی از مجموعه‌های ارائه کننده محتواهای صوتی و تصویری فراگیر در شبکه اینترنت و دو استودیوی خصوصی تولید انیمیشن در غرفه نمایشگاهی ایران حضور داشتند و در مدت زمان برگزاری فروم مشترک، با خریداران خارجی مذاکره کردند.

 

در خلال برگزاری این نمایشگاه و به واسطه فرصت‌های مذاکره فراهم شده، تعدادی از شرکت های خصوصی در حوزه انیمیشن و گیم، توانستند توافق‌نامه‌های همکاری با شرکت‌های کره‌ای منعقد کنند. از جمله، استودیوی صبیان با استودیو لوکاس جهت همکاری در تولید مشترک فیلم سینمایی مذاکراتی را صورت دادند.

 

 

 

 

امضای توافق نامه همکاری مشترک برای تولید یک بازی

توافق نامه همکاری مشترک میان استودیوی بازی‌سازی توسعه‌گر شبیه‌ساز با استودیوی تی ان جی سافت کره جنوبی برای تولید یک بازی ام ام او (MMO) با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد داشن بنیان معاونت علمی امضا شد.

 

 

در پایان نیز، توافق نامه همکاری میان شرکت انیمیشنی ایفا تصویر آریا با استودیوی اچ کالچر برای تولید یک فیلم سینمایی انیمیشن مشترک در خلال برگزاری این نمایشگاه امضا شد.