محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید اسپری ضد عفونی کننده زخم با فناوری نانو شدند که در کمترین زمان ممکن طیف وسیعی از میکروارگانیسم را از محل زخم نابود می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بررسی محصولات نانو و ارائه تاییدیه نانو مقیاس به آنها از جمله فعالیت های مهم ستاد توسعه فناوری نانو از ۳ سال گذشته بوده است. در واقع بررسی مواد و محصولات تولید و عرضه‌شده در حوزه فناوری نانو، سبب شفافیت بازار محصولات نانو شده و به‌ ارتقای کیفی این محصولات و افزایش اعتماد مصرف کنندگان کمک می‌کند.

یکی از این محصولات که توسط یک شرکت دانش بنیان اسپری ضد عفونی کننده زخم با فناوری نانو است که دارای تاییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو است.

اسپری ضدعفونی کننده زخم سیلوسپت، محلول مخصوص ضدعفونی کردن زخم است که می تواند طیف وسیعی از میکروارگانیسم­ های بیماری­ زا را حداکثر در عرض ۵ دقیقه از میان ببرد. تمیز کننده جراحت‏‌ها، سوختگی‏‌ها و انواع زخم‏‌ها، بدون سوزش، بدون بو، بدون الکل، بدون رنگ بدون حساسیت، تسریع بهبود زخم از خصوصیات و مزایای این اسپری به شمار می رود.

نقره کلوئیدی نانوذرات نقره معلق تثبیت شده است. استفاده از نقره به عنوان یک عامل ضد عفونی کاربرد جدیدی از این ماده نیست. ترکیبات نقره در برابر باکتری‌های هوازی و بی‌هوازی، با رسوب پروتئین‌های باکتریایی سلولی و با مسدود کردن سیستم تنفسی میکروبی موثر شناخته شده است.

 باتوجه به اینکه ظهور باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک، به دلیل استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک‏‌ها محسوب می شود، اهمیت نقره دو مرتبه به جایگاه بالایی رسیده است باپیشرفت فناوری نانو، علاقه به استفاده از کارایی ضد باکتریایی نانوذرات نقره افزایش یافته است.

همچنین در مقایسه با ترکیبات نقره، مکانیسم ضد میکروبی AgNPs ممکن است مشابه باشد، اگر چه هیچ یک به درستی درک شده است.

مکانیزم عمل ضد باکتریایی نانو کلوئید نقره در اسپری ضد عفونی کننده زخم

این اسپری، ارتباط بهتر میکروارگانیسم با نقره در مقیاس نانومتری، سطح بسیار بزرگ برای تماس با باکتری‌ها فراهم می‌کند. نانوذرات نقره به غشاء سلول متصل می‌‏شود و در همین زمان به داخل سلول نفوذ می‌‏کند.

غشاهای باکتریایی پروتئین‌های حاوی گوگرد دارند و AgNPs همانند Ag ، به راحتی می‌تواند به علت دارا بودن ترکیبات فسفری، همچون DNA، شاید با کنترل کردن عملکرد باکتری‏‌ها، با آن‏‌ها واکنش دهد. نقره (نانو ذرات یا یون نقره) می‌‏تواند به زنجیره تنفسی می‌توکندری باکتریایی حمله کند و باعث مرگ سلول شود. AgNPs در محیط با PH پایین) می‌‏تواند در سلول‌های باکتریایی، یون‌های نقره آزاد پایدار داشته باشد، که ممکن است رادیکال‏های آزاد ایجاد کند و محیط اکسیدکننده رو خنثی می‌‏کنند؛ در نتیجه فعالیت ضد باکتریایی افزایش می‌‏یابد.

اکنون این محصول مورد تایید وزارت بهداشت بوده و اکنون در بازار موجود است.