محیط‌زیست به‌عنوان موهبتی الهی، مجموعه‌ای است از منابع انرژی، مواد بی‌جان (آب، خاک و هوا) و موجودات جاندار (گیاهان، جانوران و انسان) که این عوامل پیوسته در ارتباط با یکدیگر بوده و در جهت تداوم جهان هستی و بقای حیات لازم و ملزوم یکدیگرند. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، داود صفائی؛ مدیرعامل شرکت فناور بهرشد با اشاره به اینکه ایران مانند بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه که دارای منابع طبیعی سرشاری هستند، گفت: ایران از روشی برای توسعه استفاده کرده که بر منابع تجدید ناپذیر فشار آورده است. با شیوه کنونی مدیریت منابع طبیعی، کشورمان با آینده‌ای داغ‌تر و خشک‌تر مواجه شده و امنیت محیط‌زیست در این جغرافیا به چالش کشیده شده است.

مدیرعامل شرکت فناور بهرشد به‌طورکلی پنج تهدید زیست‌محیطی اصلی ایران را که امنیت انسانی را به مخاطره می‌اندازد به تغییرات اقلیمی، جنگل‌زدایی،  انقراض گونه‌ها هم‌چنین فرسایش خاک و افزایش جمعیت تقسیم کرد.

تغییر اقلیم

صفائی گفت: عوامل مختلف مثل صنعت، کشاورزی، افزایش جمعیت و ... مقدار دی‌اکسید کربن جو زمین را از ۲۸۰ ذره در میلیون در حدود ۲۰۰ سال قبل به ۴۰۰ ذره در میلیون در سال ۲۰۱۶ رسانده‌اند و این باعث افزایش شدید آلودگی هوا و تغییر اقلیم شده است.سازمان جهانی سلامت به‌طور متوسط یک مرگ از هر نه مرگ در جهان را به علت آلودگی هوا می‌داند.


جنگل‌زدایی


این فعال حوزه فناوری در ادامه افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد خشکی‌های زمین را جنگل تشکیل می‌دهند. این مقدار در ۱۱ هزار سال قبل و درست درزمانی که کشاورزی شروع شد, ۵۰ درصد خشکی‌های زمین بود. هرسال ۷/۳ میلیون هکتار از جنگل‌های جهان به‌خصوص در مناطق استوایی از بین می‌روند.علت اصلی جنگل‌زدایی, کاشت محصولاتی مثل سویا و دیگر محصولات کشاورزی یا برداشت روغن پالم است.



جنگل‌ها به‌غیراز اینکه همچون " تله_کربن" عمل کرده و اجازه نمی‌دهند کربن وارد اتمسفر زمین شود, پذیرای گونه‌های مختلف حیات‌وحش هستند و نابودی جنگل‌ها به معنای نابودی حیات‌وحش خواهد بود


انقراض گونه‌ها

صفائی بابیان اینکه نرخ انقراض گونه‌ها به‌سرعت در حال افزایش است بیان کرد: این روند به‌قدری به‌سرعت در حال رشد است که کارشناسان از "ششمین انقراض بزرگ" دنیا سخن می‌گویند،انقراض گونه‌ها می‌تواند باعث به هم خوردن چرخه حیات شود و حتی زندگی انسان‌ها را نیز به خطر اندازد.

فرسایش خاک


این فعال حوزه فناوری بیان کرد: استفاده بیشتر از زمین‌های کشاورزی و تحمیل محصولات خارج از توان خاک باعث می‌شود تا سالیانه ۱۲ میلیون هکتار از زمین‌های کشوری جهان دچار فرسایش شده و از بین بروند.

افزایش جمعیت

صفائی در پایان به معضل دیگر زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت:  زمین قرن ۲۰ را با ۱/۶ میلیارد نفر شروع کرد. ما در حال حاضر ۷/۵ میلیارد نفر هستیم و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ جمعیت ما به ۱۰ میلیارد نفر برسد. این یعنی فشار بیشتر بر آب‌وخاکی که هم‌اکنون نیز دچار بحران‌اند.بیشتر رشد جمعیت جهان در آفریقا و کشورهای جنوب و شرق آسیا است.