با تلاش محققان، نخستین  نمایشگر قابل‌حمل هولوگرافیک،بر پایه لیزر ساخته شد که این نمایشگر قادر به ساخت اشیاء 3D در هوا به کمک نور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محققان سخت درحال‌توسعه فناوری بوده که تصاویر سه‌بعدی هولوگرافیک را بدون نیاز به عینک یا هرگونه قطعه متحرکی ایجاد می‏کند. محققان نتایج تحقیقاتشان را این‌گونه ابراز کردند، که این نوع فناوری می‏تواند مصورسازی داده، آموزش پزشکی و سرگرمی را متحول کند.

تصاویر سه‌بعدی به‌وسیله تکنیک "چند نمایی" (multiview) و ترفندهای هندسی بینایی ایجاد می‏شوند. همچنین روی سطح نمایشگر شیارهای دایره‏ای حک‌شده‌اند، که بسته به موقعیت بیننده نسبت به صفحه، تصاویر و رنگ‏های مختلفی را بیرون می‌دهند. و درنتیجه کاربر می‏تواند در یک زاویه دید گسترده حتی در حین تکان دادن و چرخاندن نمایشگر، تصاویر را به‌صورت سه‏بعدی ببیند. (پیش‌ازاین، راه‌حل در دنبال کردن موقعیت سر و چشمان بیننده، و تولید نمای سه‌بعدی متناسب با زاویه دید روی صفحه‌نمایش بود. بااین‌حال ساخت نمایشگر سه ‏بعدی موبایل با سینما تفاوت بسیار زیادی دارد.

این غول فناوری همچنین برخی از مشکلات خلق هولوگرام‌ها را رفع کرده است،  تیم مایکروسافت در این زمینه از حرکات چشم (یعنی ارائه بیشترین جزئیات در نقاطی که کاربر به آن‌ها نگاه می‌کند) و الگوریتیم‌های نیرو گرفته از موتورهای گرافیکی بهره گرفته است تا بتواند به‌صورت لحظه‌ای هولوگرام‌های پر جزئیات را همراه با فوکوس واقعی و تصحیح بصری به نمایش بگذارد. درنتیجه شما برای جبران کردن آستیگمات یا دیگر مشکلات چشمی لزوماً احتیاجی به یک عینک اصلاحی نخواهید داشت.


ساخت هولوگرام
برای ساختن هولوگرام نیازی به ابزار زیاد نیست. به‌راحتی می‌توانید یکی برای خودتان با ابزار زیر بسازید،  لیزرهای واقعی معمولاً هلیم-نئون (HeNe) در هالوگرافی زیاد به کار می‌روند. بسیاری در منزل از لیزرهای به‌اصطلاح نشان‌گر (pointer) استفاده می‌کنند، ولی نور حاصل از آن‌ها کم‌تر همدوس و پایا باقی می‌ماند، درنتیجه تصویر به‌ندرت خوب از آب درمی‌آید.
برخی از انواع لیزر هستند که از لیزرهایی بارنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند. بسته به نوع لیزری که استفاده می‌کنید نیاز به شاتر یا نوردهی معینی دارید (این اصطلاح در عکاسی و دوربین‌ها رایج است. یعنی زمان نوردهی هر تصویری که می‌خواهید بگیرید). نمایشگر قابل‌حمل هولوگرافیک در پرینتر سه‌بعدی و سامانه‌های آموزشی یا تبلیغاتی کاربرد دارد.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی به بازار لیزر، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان و همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.
پایان پیام/