به اعتقاد معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، نوآوری با توانمندی بخش خصوصی پدیدار می‌شود و هنر دولت سوق دادن پژوهشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی به‌سوی حمایت و هدایت ظرفیت نیروی انسانی کشور در مسیر شکل دادن کسب‌وکارهای فناور و استارتاپ‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در بازدید پارک علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت :تمام فعالان عرصه فناوری و نوآوری در یک جبهه فعالیت می‌کنند و هماهنگی و یکپارچگی در این عرصه برای تحقیق زیست بوم نوآوری و فناوری ضروری است.

ضعف آموزش مهم‌ترین خلأ اقتصاد نوآور

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، با بیان اینکه هجمه ناشی از اقتصاد نفتی در مقابل جریان اقتصاد مبتنی بر خلاقیت و نوآوری ایستادگی می‌کند، مهمترین علت این چالش را ضعف ساختار آموزش کشور دانست و گفت :مهمترین ضعف در شکل گرفتن فرهنگ کارآفرینی نوآوری، آموزش که ایجاد ساختار کارآمد برای بروز نوآوری راهکار حل چنین چالش مهمی است.

ستاری مهم ترین خلأ ساختار فعلی آموزش را اتکای صرف به دولت ارزیابی کرد و افزود: در ساختار دولتی نه تنها آموزش‌ و پرورش کارآمدی لازم را در تربیت نیروی انسانی خلاق و نوآور نخواهد داشت بلکه اقتصاد مبتنی  بر نوآوری شکل نمی‌گیرد به همین ترتیب دانشگاهی که با پول دولت اداره شود نتیجه و سرنوشتی مشابه با صنعت دولتی دارد که در فضای رقابتی سالم فعالیت نمی‌کنند و برای ادامه حیات خود همواره متکی به رانت دولت است.

ضرورت شکل‌گیری نهضت آموزش آشنایی با نوآوری در متن جامعه

رئیس بنیاد ملی نخبگان به حرکت دانشگاه‌ها در مسیر فاصله از اتکا به دولت برای هدایت و بهره‌مندی از ظرفیت بالقوه نیروی انسانی تحصیل‌کرده دانشگاه  اشاره کرد و افزود: دانشگاه می‌باید به دنبال تعریف فضای مساعد کارآفرینی و نوآوری برای فارغ‌التحصیلان باشد سهم خود را از این شرکت‌ها در مسیر نوآوری و حرکت روبه‌جلوی دانشگاه صرف کند.
ستاری ادامه داد: آموزش برای حرکت به سمت نوآوری باید در سراسر شئون در متن زندگی جامعه جریان داشته باشد و  صرفاً به آموزش‌وپرورش یا آموزش عالی محدود نشود.

نقش دولت در هدایتگری پژوهش

رییس ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی با یادآوری این نکته که  تا پژوهشگاه‌های دولتی زمینه رشد شرکت‌های خصوصی و برون‌سپاری را فراهم نکنند، نمی‌توانند با نوآوری، مشکلات را حل کنند، اظهار کرد: تجربه نشان داده است کارآمدی و نوآوری با تکیه به درآمد دولت حاصل نمی‌شود بلکه دولت باید با نقش هدایتگری و راهبری سیاست‌گذار امر پژوهش باشد.

ستاری با تأکید بر این‌که که نوآوری از دل بخش خصوصی پدیدار می‌شود هنر دولت را در سوق دادن پژوهشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی به‌سوی حمایت و هدایت ظرفیت نیروی انسانی تحصیل‌کرده، در مسیر شکل دادن کسب‌وکارهای فناور و استارتاپ‌ها دانست.

ضرورت اصلاح فرهنگ استفاده از اقتصاد نفتی

 ستاری در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه ما همگی در جبهه ای مقابل اقتصاد نفتی، در حال مبارزه هستیم، گفت: با وجود اقتصاد نفتی ، فرهنگ نادرستی در کشور شکل گرفته است که باید تلاش کنیم این تفکر اصلاح شود.

وی درادامه افزود : در برابر توسعه ICT مخالفت هایی وجود دارد اما توسعه این تکنولوژی فواید بسیاری برای کشور دارد و باید به طور جدی پیگیری شود.

امیرحسین دوایی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رشد شرکت‌های خلاق و جوان در کنار بسترسازی ورود این شرکت‌ها به بازار ملی و بین‌المللی را ویژگی پارک علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد و افزود: این پارک علم و فناوری به‌عنوان یکی از شاهراه‌های کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف حمایت و توانمندسازی شرکت‌های جوان و حرکت به‌سوی بازار و صنعت ایجاد شده است.

وی ادامه داد: دو سال قبل با انجام تحقیقات کارشناسی و تخصصی فضای 17هزار متر مربعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حمایت مرکز تحقیقات مخابرات به این پارک اختصاص یافت و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در کنار دیگر شرکت‌های فناور مشاوره و هدایت این طرح را انجام داده است.

به گفته محمدجعفر صدیق مشاور پروژه پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، قرار است این پارک فناوری که اکنون با استقبال بیش از 11 شرکت آغاز به کار کرده است، تا پایان خردادماه سال جاری زمینه توسعه یکصد شرکت را فراهم کند و همچنین تا پایان چشم انداز توسعه ای در قالب 5فاز، بین 400 تا 600 شرکت از حمایت پارک بهره مند شوند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همراه با مهدی فقیهی دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات ، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی ،مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک فناوری پردیس، محمدجعفر صدیق مشاور پروژه پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، امیرحسین دوایی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمد خوانساری رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، از بخش‌های گوناگون این پارک فناوری دیدن کرد.