محققان بر اساس مدل‌های کامپیوتری دریافته‌اند، جهان در اثر ۲ برابر شدن دی‌اکسید کربن موجود در جو زمین، بین ۱/۵ تا بیش از ۵ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بر اساس مدل‌های کامپیوتری که با استفاده از ریاضیات، قوانین فیزیک و اطلاعات و دانشی که تا به امروز به دست آورده‌ایم تهیه‌شده‌اند، جهان در اثر ۲ برابر شدن دی‌اکسید کربن موجود در جو زمین، بین ۱/۵ تا بیش از ۵ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر خواهد شد. دی‌اکسید کربن از پایان آخرین عصر یخبندان تا دهه ۱۸۰۰ تقریباً ثابت و برابر با ۲۸۰ قسمت در میلیون بود و امروزه به بیش از ۴۰۰ قسمت در میلیون رسیده است. 

بر اساس مدل‌ها بیشتر احتمال می‌رود که میزان گرمایش از ۲ درجه سانتی گراد بالاتر رود تا این‌که زیر این مقدار باقی بماند. در صورت تحقق این پیش‌بینی‌ها، تغییر اقلیم می‌تواند نتایج خطرناکی در پی داشته باشد.

افرادی که با شک و دودلی به مسئله تغییر اقلیم نگاه می‌کنند یا آن را باور ندارند معمولاً مدل‌های اقلیمی را مورد استهزا قرار می‌دهند. اما سنجش این مدل‌ها در برابر مشاهدات واقعی، کارایی آن‌ها را به طرز قابل‌توجهی به اثبات رسانده است. حتی ثابت‌شده که پیش‌بینی آرنیوس مبنی بر این‌که قطب شمال با سرعت بیشتری گرم می‌شود هم درست است.

بشر چه باید بکند؟

محمد سعید مهرافزا مدیرعامل شرکت مهر افروز بابیان اینکه بخش اعظمی از مردم جهان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از سوخت‌های فسیلی باید به‌سرعت فسخ شود افزود:  تا احتمال وقوع طوفان‌های ویرانگر، امواج گرمایی کشنده، سیل‌ها، خشک‌سالی‌ها و دیگر شرایط حاد آب و هوایی که به‌طور بی‌سابقه‌ای از بشر انتقام می‌گیرند، به کم‌ترین میزان برسد.

این فعال حوزه فناوری گفت:‌  درجه افزایش دمای میانگین شاید خیلی مهم به نظر نرسد، اما یادمان نرود که داریم در مورد اختلاف بین زمان حال و آخرین عصریخبندان حرف می‌زنیم؛ یعنی زمانی که بریتانیا هنوز با یخ پوشانده شده بود. بنابراین اقدام محتاطانه این است که گرمایش زمین را دست‌کم نگیریم و آن را محدود کنیم. 

وی با اشاره به موافقت‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس اظهار کرد: کشورهای مختلف جهان در قالب موافقت‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس، موافقت کرده‌اند تلاش خود را داشته باشند تا افزایش دما را زیر ۲ درجه سانتی‌گراد ثابت نگه‌دارند و سعی کنند افزایش دما را تا ۱/۵ درجه سانتی‌گراد محدود کنند.