میراسکوپ یک نوع وسیله سرگرمی بر اساس اصول بازتابش نور است که از دو آینه مقعر که روبروی هم هستند ساخته‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، میراسکوپ یک نوع وسیله سرگرمی بر اساس اصول بازتابش نور است که از دو آینه مقعر که روبروی هم هستند ساخته‌شده است. رأس یکی از دو آینه دارای حفره است و اگر یکشی نزدیک آینه دیگر قرار گیرد درون حفره یک تصویر سه‌بعدی (حقیقی) شبیه هولوگرام دیده می‌شود. نام میراسکوپ ترکیبی از دو کلمه است mirage و scope است که به‌صورت "سراب ساز" هم ترجمه‌شده است.

برای نور  تعریفی دقیق و نیز جسمی شناخته‌شده یا نمونه‌ای مشخص که شبیه آن باشد وجود ندارد، ولی لازم نیست که فهم هر چیز بر شباهت مبتنی باشد.

نظریه الکترومغناطیسی و نظریه کوانتومی باهم نظریه‌ای نامتناقض و بدون ابهام ایجاد می‌کند که تمام پدیده‌های نوری با آن توجیه می‌‌شود.

میراسکوپ بر اساس بازتابش نور مسبب ساخت تصویر سه‌بعدی حقیقی شبیه هولوگرام می‌شود. هولوگرام همان برچسب‌های امنیتی و فوق امنیتی، یک نشانه تصویری سه‌بعدی است که با تکنولوژی لیزر به‌صورت برچسب تولید می‌شود و دارای جلوه‌های بصری منحصربه‌فرد از نام یا آرم گرافیکی در لایه‌های مختلف است.

برای ایجاد یک  هولوگرام  لیزر به دو قسمت پرتو شیئی و پرتو مرجع تقسیم می‌شود.  پرتو شیئی به شیء موردنظر برخورد کرده و دیگری صفحه فیلمی که  هولوگرام بر روی آن تشکیل می‌شود را روشن می‌کند.

وقتی پرتو شیئی پس از بازتاب از روی شیء با پرتو مرجع بر روی صفحه فیلم برخورد می‌نماید، یک الگوی تداخلی شبیه برخورد امواج حوضچه رخ می‌دهد. این الگوی تداخلی میکروسکوپی از مناطق روشن و تاریک تشکیل‌شده است که وقتی مجدداً به‌طور مناسبی نوردهی شوند، تصویری سه‌بعدی از شیء را در موقعیت اصلی آن “بازسازی” خواهد نمود. بدین ترتیب یک هولوگرام برجسته با انتقال الگوی تداخل بر روی یک فیلم، به وجود می‌آید.

بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی به بازار لیزر، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان و همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.