رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره سنجشی ظفر دانشگاه علم و صنعت تا سال ۹۷ برای پرتاب آماده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محسن بهرامی در مراسم آغاز هفته جهانی فضا با اشاره به برنامه های سازمان فضایی ایران برای تکمیل فرآیند طراحی و ساخت ماهواره های دانشگاهی در دست اقدام گفت: هم اکنون فرآیند ساخت ماهواره دوستی متعلق به دانشگاه شریف، تکمیل شده و مطابق با خواسته رئیس جمهور و وزیر ارتباطات در نوبت پرتاب قرار دارد و به زودی با پرتابگر داخلی به فضا فرستاده می شود.

وی ادامه داد: در همین حال ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر مراحل اتمام ساخت را می گذراند و ماهواره ناهید از سوی پژوهشگاه فضایی ایران در مرحله تحویل گیری قرار دارد.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: با برنامه ریزیهای صورت گرفته، پیش بینی می کنیم که ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت برای سال ۹۷ آماده پرتاب شود.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات ساخت ماهواره مکعب ایرانی و اتمام مرحله نخست این مسابقات، گفت: از بهمن ماه و همزمان با روز ملی فناوری فضایی، دوره دوم این مسابقات را آغاز می کنیم و برای تعریف ماموریتهای ماهواره مکعبی، این پروژه را به دانشگاه کاشان واگذار کردیم.

معاون وزیر ارتباطات از مشارکت ایران در دو پروژه ماهواره ای سازمان همکاریهای فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) شامل ماهواره کوچک و ماهواره دانشجویی خبر داد و تاکید کرد: قرار است در راستای حضور ایران در شبکه مشارکت اطلاعات فضایی اپسکو، یکی از ۱۱ ماهواره ای که در این منظومه قرار می گیرد متعلق به ایران باشد.

در این مراسم از پیش نویس قانون ملی فضا و نیز طرح قرآن، نجوم و کائنات با حضور وزیر ارتباطات، دستیار حقوقی رئیس جمهور، اعضای شورای عالی فضایی و نمایندگان مجلس، رونمایی شد.