رییس جمهور دانشگاه را نقطه پیوند جامعه با فرهنگ متعالی بشریت دانست و با تاکید بر اینکه دانشگاه متولی تربیت مدیران جامعه است، اظهارداشت: دانشگاه و حوزه همواره باید گذار از استبداد و استعمار و انحصار؛ به سمت استقلال، پیشرفت و شایستگی باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه مهر ماه امسال، با انگیزه های معنوی برآمده از فرهنگ عاشورا همراه است،  گفت: ادب و اخلاق، صلح دوستی و تلاش برای اصلاح امور، بخش های مهم از تابلوی پرشکوه قیام امام حسین (ع) است.

دکتر روحانی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع اساتید و دانشجویان ، گفت: آغاز مهر و شروع فصل تحصیل بسیار حائز اهمیت است چرا که ما هر توانایی در کشور داریم، از علم است.

رییس جمهور اضافه کرد: مهر امسال و آغاز سال تحصیلی مصادف با ایام سوگواری و تعظیم سالار شهیدان و یارانش است که بزرگترین منبع فرهنگی و انگیزشی برای جامعه ما در مسیر معنویت، استقامت و اصلاح جامعه هستند. حادثه عاشورا و فرهنگ مکتب امام حسین(ع) یک تابلوی کامل با همه دقتها و ظرافتها است که معمولا ما به یک گوشه ای از این تابلو نظر می کنیم.

دکتر روحانی اظهار داشت: آزادی، آزادگی، ایستادگی، استقامت، فداکاری و ایثار بخشی از این تابلوی بزرگ است، اما ادب، اخلاق، صلح دوستی، اصلاح جامعه، هدایت مردم و دلسوزی حتی برای دشمنان بخش دیگری از این تابلوست که متاسفانه کمتر به آن توجه می کنیم.

رییس جمهور تصریح کرد: امام حسین (ع) قبل از اینکه قیامی را آغاز کند، اول با حاکم مدینه گفتگو و استدلال کرد که چرا بیعت نمی کند و دلایلش را برشمرد. حاکم مدینه استدلالهای امام را نپذیرفت و همانجا می توانست جنگ شروع شود، اما امام حسین(ع) نگذاشت این جنگ آغاز شود .

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) برای حفظ حرمت حرم کعبه با عجله از مکه خارج شد، خاطرنشان کرد: حرمت حرم خیلی مهم است و حالا شما نگاه کنید به روایاتی که حرمت مومن را همانند حرمت کعبه توصیف می کند. امام حسین(ع) برای شکسته نشدن حرمت حرم، از مکه به سوی کوفه خارج می شود، اما مشاهده می کنیم که چقدر راحت و آسان در جامعه ما حرمت و جایگاه و شخصیت و حیثیت افراد خدوم و خدمتگزار و محبوب مردم توسط برخی قلم ها و زبانها شکسته می شود.

رییس جمهور گفت: دانشگاه برای این است که ما با مکتب امام حسین(ع)  آشناتر شویم و ویژگی های این مکتب را به اذهان جامعه منتقل کنیم. مگر امام حسین حتی دشمنانش را که برای او شمشیر کشیده بود سیراب نکرد؟ آیا این با شعارهایی که عده ای سر می دهند که مگر می شود آدم به فکر دشمنانش باشد، منافات ندارد؟ همچنین امام توصیه برخی یارانش را که معتقد بودند جنگیدن با لشکر حر به دلیل کمتر بودن عدد آنها راحت تر است، نپذیرفت و تاکید کرد که هرگز آغازگر جنگ نخواهد بود.

دکتر روحانی اضافه کرد: باید همه ابعاد زندگی امام حسین(ع) را بیاموزیم. اخلاق، مروت، مردانگی، احترام و فتوت تا جایی که حتی به تشنگی دشمنانش توجه کرد و حتی به اسب‌های دشمن آب داد، ویژگی هایی است که باید از امام حسین (ع) بیاموزیم. ما چنین روحیه و جایگاهی می خواهیم و عاشورا بزرگترین مکتب آموزشی، دانشگاه و معلم ما و بزرگترین عامل برای وحدت ملی وامنیت ماست.

رییس جمهور اظهار داشت: خیلی وارد جزئیات نشویم که چه کسی چگونه عزاداری می کند؛ اصل مهم این است که همه به احترام امام حسین (ع) به پا می خیزند. اساس مساله مهم است که پیوند یک ملت با یک فرهنگ است. تمام دانشگاه همین است که پیوند جامعه با فرهنگ متعالی بشریت را برقرار کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: دانشگاه گذار از یک جامعه با شرایط استبدادی به سمت جامعه ای آزاد و مستقل است؛ از یک جامعه استثمار شده به سمت جامعه مستقل. دانشگاه مسیر عبور از شرایط انحصار قدرت تا رسیدن به شایستگی و برجستگی های علمی و اخلاقی افراد جامعه است. در همین جامعه خودمان تا 100 سال قبل مگر هر کسی بدون نسب و جایگاه اجتماعی آبا و اجدادی می توانست به مقام و مسئولیتی برسد؟

رییس جمهور خاطرنشان کرد: این انحصار را دانشگاه و حوزه ما شکستند و امروز شاهدیم که مدیران عالی و ارشد جامعه ما اکثرا تحصیل کردگان دانشگاه و بخشی نیز تحصیل کرده حوزه ها هستند که پست و مسئولیت آنها هیچ وابستگی به اصل و نسب شان ندارند و فقط بر اساس شایستگی های فردی خودشان به این جایگاهها رسیده اند. امروز دانشگاه متولی اصلی تربیت مدیران جامعه است.