معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در فستیوال نوآوری‌های صنعت رنگ و رزین با تأکید بر مصوبه‌ای برای ضمانت طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: تلاش داریم ارزش‌گذاری طرح‌ها و ایده‌های دانش‌بنیان نهادینه و قانونی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی در فستیوال نوآوری‌های صنعت رنگ و رزین در راستای بسترهای جدیدی که برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 96 ایجادشده است، گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شرکت‌ها اخذ ضمانت برای شرکت در مناقصات، پیش‌پرداخت‌ها و تسهیلات هست. به همین منظور مصوبه‌ای در پایان سال گذشته به پیشنهاد معاونت علمی در کمیسیون اقتصادی دولت و هیئت‌وزیران مصوب شد.

وی توضیح داد: طی این مصوبه صندوق‌های پژوهش فناوری غیردولتی می‌توانند برای این شرکت‌ها ضمانت‌نامه صادر کنند. در همین راستا در چند ماه گذشته بیش از 450 فقره ضمانت‌نامه صادرشده است.

دلیری بیان کرد: از طریق صندوق توسعه ملی برای شرکت‌های بزرگ خط ملی ایجاد کردیم. از این طریق شرکت‌هایی که مراحل اولیه تجاری‌سازی را طی کرده‌اند، در مرحله توسعه‌ای هستند یا بحث صادرات رادارند می‌توانند از این منابع ارزان‌قیمت که سود آن 4 درصد کمتر از نرخ تسهیلات عادی صندوق توسعه ملی است استفاده کنند.

وی افزود: در چند ماه گذشته نزدیک به 200 میلیارد تومان شرکت‌های دانش‌بنیان مصوبه داشتند. همچنین 29 میلیون دلار نیز مصوبه ارزی در این زمینه صورت گرفت. 

 

ارزش‌گذاری طرح‌ها و ایده‌های دانش‌بنیان نهادینه و قانونی می‌شود

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با تاکید بر این مسئله که مصوبه تصویب شده اتفاق خوبی در زمینه بسترسازی محسوب می‌شود، گفت: یکی از نکات بسیار مهم و دغدغه شرکت‌ها که در این فستیوال هم به آن پرداخته خواهد شد بحث ارزش‌گذاری است. چطور می توان یک شرکت دانش‌بنیان را ارزش‌گذاری، قیمت‌گذاری کنیم و وضعیت قابل‌قبول برای هر دو سمت ایجاد کنیم.

وی از فراهم شدن بستر این ارزش‌گذاری خبر داد و بیان کرد: در این راه از تجربه کشورهای مختلف الگو گرفته‌ایم و دوره ویژه‌ای از طریق یکی از کشورهای مطرح و پیشرفته در حوزه فناوری‌های نوین در کشور به‌منظور ارزش‌گذاری برگزار می‌شود.

دلیری خاطرنشان کرد: به این صورت می‌خواهیم مدل آن کشور را در کشور خود بومی کنیم تا بتوانیم در ماه‌های آینده مبحث ارزش‌گذاری را در کشور نهادینه کنیم. 

وی افزود: البته برای نمونه ارزش‌گذاری تعدادی از طرح‌ها با برخی شرکت‌ها آغازشده است و امیدواریم در سال 96 بستر ارزش‌گذاری طرح‌های دانش‌بنیان و ایده‌ها در کشور قانونی و راه‌اندازی شود. به این صورت می‌توانیم دغدغه صاحبان ایده و اختراع را رفع کنیم.

 

بورس ایده، بستری برای عرضه طرح های دانش‌بنیان

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی اقدام بسیار خوبی که توسط فن بازار ملی ایران واقع در پارک فناوری پردیس معاونت علمی اجرایی شده است را بورس ایده دانست و گفت: در تکمیل فعالیت‌های بورس ایده فستیوال‌ها برگزار می‌شوند تا از این طریق بتوانیم ایده‌های خوب را معرفی و به عرضه بگذاریم. 

وی ادامه داد: خوشبختانه این اقدام به‌خوبی انجام شد و معامله بسیاری از این طرح‌ها صورت گرفت. امیدواریم با برگزاری چنین فستیوال‌های تخصصی شاهد این باشیم که میان تولیدکنندگان و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند ارتباط برقرار کنیم.

به گفته دلیری، این ارتباط و دست در دست یکدیگر قرار دادن بستری فراهم می‌کند تا از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌هایی که در این حوزه تخصصی هستند استفاده کنیم.

 

 

راه‌اندازی سامانه‌ای برای ارتباط میان طرح های فناورانه و سرمایه‌گذاران

وی به سرمایه‌گذاران و صاحبان طرح های فناورانه خبر خوبی داد و گفت: معاونت علمی اولویت اصلی خود  را در سال 96 سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان گذاشته است. این معاونت در نظر دارد بستری فراهم کند صاحبان طرح ها با سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار کرده و بتوانند طرح‌های دانش‌بنیان را با سرمایه‌گذاران مرتبط کنند.  از این طریق می‌توان بستر تحول مالی را از طریق سرمایه‌گذاری فراهم کرد. 

وی بیان کرد: در همین راستا در معاونت علمی سامانه‌ای راه‌اندازی شده است که از این طریق صاحبان طرح های فناورانه می‌توانند طرح‌های خود را برای جذب سرمایه‌گذار عرضه کنند. از طرفی سرمایه‌گذاران می‌توانند تقاضای خود را برای نوع فعالیت سرمایه‌گذاری مشخص کنند. در میان این‌ها گروه‌های مشاوره‌ای وجود دارند تا ارتباط این دو گروه فراهم شود و بستر سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

دلیری با اشاره به این نکته که سرمایه‌گذاری در قالب سرمایه‌گذاری سنتی معنی خود را از دست داده است، گفت: تمام سرمایه‌گذارانی که تا امروز با معاونت علمی ارتباط برقرار کردند از فناوری نوین استقبال می‌کنند. 

وی ادامه داد: این تقاضا روزبه‌روز رو به افزایش است و خوشبختانه تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در دوهفته‌ای که این سامانه راه‌اندازی شده است اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند. همچنین تعداد زیادی از شرکت‌ها اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کرده‌اند و به‌زودی شاهد رقابت در سرمایه‌گذاری حوزه دانش‌بنیان در کشور خواهیم بود. 

فستیوال نوآوری‌های صنعت رنگ و رزین به‌عنوان بستری برای سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی، به همت فن بازار ملی ایران واقع در پارک فناوری پردیس معاونت علمی و به حمایت این معاونت در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد.