فن‌بازار منطقه‌ای سیستان و بلوچستان فراخوانی برای جذب کارگزار (بروکر) منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مرکز فن‌بازار ملی ایران مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی فعالیت خود را از سال 1382 با هدف توسعه بازار فناوری کشور آغاز کرد و بر پایه ظرفیت‌سازی و انجام برنامه‌های ترویجی طی یک دوره ده‌ساله، در حال حاضر به‌عنوان نهادی تسهیلگر در حوزه توسعه فضای کسب و کار دانش‌بنیان، برنامه‌های متعددی را تحت نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با رویکرد ملی و در قالب سه مأموریت: توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان، انتقال فناوری و جذب سرمایه برای نوآوری‌ها، در دستور کار دارد.

با توجه به نقشه جامع علمی کشور و با ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز فن‌بازار ملی ایران مسئولیت توسعه انواع فن‌بازارها از جمله فن‌بازارهای منطقه‌ای و فن‌بازارهای تخصصی در حوزه‌های اولویت‌دار کشور و نیز ساماندهی فن‌بازارهای عمومی را بر عهده دارد. دفاتر فن‌بازار منطقه‌ای با مشارکت نهادهایی همچون پارکهای علم و فناوری، جهاد دانشگاهی و یا شرکت شهرکهای صنعتی و با همکاری استانداری‌ها در استان‌ها ایجاد می‌شود و تا کنون بخش اعظمی از کشور تحت پوشش «شبکه فن‌بازارهای منطقه‌ای» قرار گرفته‌است. 

«ایجاد شبکه فن‌بازارهای منطقه‌ای» متشکل از دفاتر استانی فن‌بازار، راه‌اندازی «شبکه کارگزاران فن‌بازار» متشکل از شرکتهای خدمات فناوری فعال در بخش خصوصی از سراسر کشور و نیز ایجاد و راهبری «شبکه انتقال و تبادل فناوری کشورهای عضو گروه دی-هشت موسوم به شبکه D-8 TTEN  به منظور توسعه همکاری‌های بین‌المللی با موضوع تبادل فناوری، در زمره فعالیت‌های زیرساختی و شبکه‌سازی مرکز فن‌بازار ملی ایران محسوب می‌شود.

«بازار دارایی فکری» بستری برای معرفی نوآوری‌ها و فروش اختراعات و سایر مصادیق مالکیت فکری است که طی همکاری مشترک مرکز فن‌بازار ملی ایران (پارک فناوری پردیس معاونت علمی)، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان ثبت اسناد و املاک و شرکت فرابورس ایران، راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کند.

سازماندهی و برگزاری انواع رویدادهای تجاری_فناوری از جمله نشست‌های تخصصی تبادل فناوری (داخلی- بین‌المللی)، تورهای فناوری، فستیوال‌های نوآوری و اختراعات، رویدادهای استارتاپ دمو و ... نیز آر دیگر اقدامات و برنامه‌های مرکز فن‌بازار ملی ایران است.
 
فن‌بازار منطقه‌ای
یکی از کارکردهای اصلی فن بازار، نگاه ویژه به ظرفیت بخش فناوری کشور و ایجاد مدل هم‌افزایی فنی، فناوری و صنعتی بین مجموعه‌های صنعتی و شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و مجموعه‌های خدمات فناوری درکشور است. شبکه‌سازی بین شهرک¬های صنعتی و فناوری در قطب‌های تولیدی، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد عمومی و تخصصی، مراکز شتابدهی نوآوری و سایر نهادهای مرتبط و ایجاد تعامل نزدیک با بخش‌های دانشگاهی و پژوهشی از دیگر محورهای فعالیت فن‌بازار است.

بر اساس اسناد بالادستی، این مرکز به‌منظور توسعه بازار فناوری در نقاط مختلف کشور اقدام به ایجاد دفاتر فن‌بازار منطقه‌ای در نقاط مختلف کشور کرده است، دامنه فعالیت هر فن‌بازار منطقه‌ای حیطه جغرافیایی استان‌های کشور است و متولی آن را در حال‌های یکی از سه دستگاه شرکت شهرک‌های صنعتی،پارک علم و فناوری سا جهاد دانشگاهی آن استان می‌تواند عهده‌دار باشد.

«متولی» فن‌بازار منظقه‌ای وظیفه راهبری، پاسخگویی، سیاستگذاری و تسهیلگری برای اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد و می‌بایست با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و جذب «کارگزار» برنامه‌های عملیاتی خود را در طول سال به انجام برساند. بنابر این «کارگزار» ضمن عقد قرارداد با «متولی» فن‌بازار منطقه‌ای، نسبت به اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های حرفه‌ای در طول سال اقدام می‌کند.

تمرکز بر ظرفیت‌های فناوری و صنعتی داخلی، تسهیل ارتباطات و ارائه خدمات از طریق فعالیت شبکه‌ای و تاکید بر استفاده از توانمندی‌های بومی برای تأمین نیازهای فناوری استان و کشور از جمله اهداف ایجاد فن‌بازار منطقه‌ای به‌شمار می‌رود.

به عبارت دیگر فن‌بازار منطقه‌ای، هر 3 مأموریت اصلی فن‌بازار ملی شامل بازاریابی محصولات دانش‌بنیان، انتقال فناوری و جذب سرمایه را در استان خود در دستور کار دارد.
 
 شرایط عمومی کارگزاران

متقاضی کارگزاری فن‌بازار منطقه‌ای، می‌بایست دارای شخصیت حقوقی و زمینه فعالیت شرکت، طبق اساسنامه می‌بایست در حوزه خدمات فناوری باشد.

وجود سابقه فعالیت مرتبط شرکت در حوزه‌های مربوطه به مدت حداقل 2 سال؛ برخورداری از نیروی انسانی متخصص (حداقل 3 نفر تمام‌وقت) با سوابق اجرایی در زمینه‌های بازاریابی، مدیریت فناوری و امور حقوقی به مدت حداقل 2 سال از شرایط این کارگزاران است.

داوطلبین باید از دفتر کار مناسب و سالن جلسات با تجهیزات کافی و بسترهای مناسب ارائه خدمات در استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان برخوردار باشند.

مراکز باید دارای صلاحیت لازم برای دسترسی به اطلاعات شرکتهای دانش‌بنیان و فناور و سایر اطلاعات فنی باشند و همچنین از امکان تخصیص منابع مالی لازم برای اجرای برنامه‌های عملیاتی مصوب (سهم مرتبط با کارگزاری) برخوردار باشند.
 
شرح خدمات کارگزاران
 
 کارگزار موظف است نسبت به انجام اقدامات لازم به منظور برآورده شدن شاخص‌های کمی و کیفی برنامه‌های عملیاتی مصوب فن‌بازار، در چارچوب قرارداد منعقد شده با مجموعه متولی فن‌بازار منطقه‌ای اهتمام جدی داشته باشد.
 کارگزار موظف است در دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی اعلام شده از سوی مرکز فن بازار ملی ایران با رعایت شرایط و ضوابط هر دوره، شرکت کند.

در صورت تصویب و ابلاغ برنامه‌های سراسری جدید از سوی مرکز فن‌بازار ملی، به فن بازارهای منطقه‌ای، کارگزار موظف است اقدامات لازم در خصوص برنامه‌های جدید را در دستور کار قرار دهد. بدیهی است هرگونه ابلاغ جدید، در راستای فعالیت‌های اصلی فن‌بازارها خواهد بود.

کارگزار فعالیت‌های خود را مستقیماً تحت نظارت و راهبری مدیر فن‌بازار منطقه‌ای به انجام رسانده و مسئولیت هرگونه اقدام و کم و کیف برنامه‌ها و فعالیت‌های فن‌بازار، متوجه مدیریت فن‌بازار منطقه‌ای است.

کارگزار نمی‌تواند در اموری که مستقیماً بر عهده بدنه کارشناسی فن‌بازار منطقه‌ای است از جمله تهیه و تدوین  گزارش‌های قابل ارائه به مرکز فن‌بازار ملی، و سایر موضوعات اشاره شده در قرارداد حاضر مداخله‌ای داشته باشد. کارگزار موظف به ارائه گزارش‌های مستمر و دقیق از فعالیت‌های خود به متولی فن‌بازار منطقه‌ای است.

کارگزار می‌تواند در چارچوب قرارداد همکاری با متولی فن‌بازار منطقه‌ای، از کلیه ابزارها و روش‌های متعارف برای بهبود شاخص‌های عملکردی و تحقق اهداف برنامه‌های فن‌بازار منطقه‌ای استفاده کند.
 
 
فن‌بازار منطقه‌ای در قبول یا رد پیشنهادها و انتخاب کارگزاران مختار است و ارسال مستندات، حقوقی برای متقاضی ایجاد نخواهد کرد.
پس از بررسی پروپوزال‌ها توسط مرکز فن‌بازار ملی ایران و فن‌بازار منطقه‌ای سیستان و بلوچستان و انتخاب کارگزاران واجدالشرایط، قرارداد کارگزاری میان شرکتها و پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان به عنوان «متولی» فن‌بازار منطقه‌ای سیستان و بلوچستان منعقد خواهد شد.
با توجه به شرایط شرکتهای منتخب، یک دوره آزمایشی در اجرای قرارداد در نظر گرفته خواهد شد و در صورت تأیید توانمندی‌های شرکتها، قرارداد به مدت حداقل 1 سال قابل تمدید خواهد بود و برای تمدید بیش از 1 سال، بر اساس شرایط روز تصمیم‌گیری خواهد شد.

نحوه مشارکت مالی در قرارداد به طور کلی به این شرح خواهد بود: در ازای اجرای بخشی از برنامه‌های عملیاتی مصوب فن‌بازار منطقه‌ای سیستان و بلوچستان که جنبه ترویجی و تبلیغی دارد و درآمدزا نیست، مبلغی توسط فن‌بازار منطقه‌ای تأمین خواهد شد.

در خصوص سایر برنامه‌های فن‌بازار که منجر به فروش محصولات، انتقال فناوری و یا جذب سرمایه می‌شود، کارگزاران از محل دریافت کمیسیون کارگزاری مطابق با «آیین‌نامه فعالیت کارگزاران» منتفع خواهند شد. همچنین «آیین‌نامه حمایتی فن‌بازار ملی ایران» نیز در خصوص بخش‌هایی از برنامه‌ها قابل استفاده خواهد بود.

سرفصل برنامه‌های عملیاتی هر سال و حجم آنها توسط مرکز فن بازار ملی ایران (به تفکیک هر کارگزار) تصویب و ابلاغ می‌شود و بودجه‌بندی سالیانه نیز متناسب با حجم برنامه‌های هر کارگزار در برنامه قید خواهد شد.

سایر شرایط و جزئیات نحوه فعالیت در مراحل بعدی جذب کارگزاران به اطلاع شرکتهای متقاضی خواهد رسید.