محققان دانشگاه فنی وین ایده‌ای ارائه دادند که با استفاده از تکنیک‌های نور و لیزر اشیاء را نامرئی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از دیلی‌میل، پس از انتشار داستان‌های فانتزی "هری پاتر" شنل‌های نامرئی‌کننده یکی از پدیده‌های جالب توجه برای مردم جهان شد.

حال محققان دانشگاه فنی وین ایده‌ای ارائه کرده‌اند که با استفاده از فناوری‌های نوری مختلف این تخیل را به واقعیت تبدیل کنند.

 در این طرح محققان تلاش می‌کنند راه‌های عبور امواج نور از اشیای مات را بگیرند تا دیده نشوند.

پروفسور "استفان روتر"(Stefan Rotter) یکی از محققان حاضر در این پروژه گفت: بسیاری از ترکیبات مانند حبه‌قند از نظر فنی مات محسوب می‌شوند چون نور در آنها بارها شکسته می‌شود و زمانی که پرتو نوری وارد آن می‌شود ممکن است در هر جهتی تغییر مسیر داده و تقریبا هیچ گاه در همان خط مستقیم منتشر نشود.

دکتر "آندره براندستتر"(Andre Brandstötter) یکی از محققان این مطالعه، گفت: ما نمی‌خواستیم امواج نور را مجددا مسیردهی کرده و یا نمی‌خواستیم آنها را با نمایش‌های اضافی بازسازی کنیم بلکه هدف ما این بود که موج نور اصلی را از طریق شیء طوری هدایت کنیم که گویی شیء در آنجا وجود ندارد.

وی افزود: شاید این صحبت‌ها عجیب به نظر برسد اما ما امروز با مواد خاص و فناوری‌های مختلف نوری می‌توانیم این پدیده را ایجاد کنیم.

هدف مورد نظر محققان این است که تلاش کنند این مدل پراکندگی نور را در اجسام مات از بین ببرند.

به این منظور دسته‌های موج لیزر پرانرژی از بالای جسم به آن تابانیده می‌شوند تا خواص ماده تغییر کرده و نوری از آن به محیط اطراف نرسد.

به گفته محققان مهم‌ترین نکته این است که انرژی در مکان و فضای مناسب نسبت به شی اعمال شود تا در مکان‌های مختلف کارکردهای مختلفی از انتشار تا جذب نور را انجام دهد و البته شی مورد نظر نیز باید واکنش مناسبی نسبت به این امواج داشته باشد و در واقع بتواند ویژگی‌های مورد انتشار را بروز دهد.

پروفسور روتر گفت: به لحاظ ریاضی، بلافاصله آشکار نیست که این امکان وجود دارد که چنین الگویی را برای تابش پیدا کنیم اما آنچه که واضح است این است که هر شی که می‌خواهیم شفاف کنیم، باید با الگوی مشخص خود، با توجه به جزئیات میکروسکوپی فرایند پراکندگی در داخل آن، تحت تابش قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: روشی که در حال حاضر توسعه دادیم، ما را قادر می‌سازد که الگوی درست را برای هر نوع شکست نور دلخواه محاسبه کنیم و تاکنون، شبیه سازی رایانه ای چند روش پیشنهادی را ارائه کرده است، اگرچه هنوز در عمل نشان داده نشده است.

با وجود اینکه این ایده باید به صورت عملی پیاده‌سازی شود تا صحت عملکرد آن سنجیده شود اما محققان معتقدند روش آنها با موفقیت روبرو خواهد شد.