جلسه کمیته اجرایی کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه با هدف بررسی روند پیشرفت پروژه‌های تعریف شده، موانع و مشکلات موجود برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، جلسه کمیته اجرایی کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه با هدف بررسی روند پیشرفت پروژه‌های تعریف شده، موانع و مشکلات مربوط با کارگروه‌های ده‌گانه ذیل کمیسیون نامبرده و همچنین با هدف آماده‌سازی مقدمات برگزاری چهارمین نشست کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری دو کشور با حضور روسای کمیته اجرایی این کمیسیون و روسای برخی از کارگروه‌ها، در محل معاونت علمی و فناوری برگزار شد.

در این جلسه علی‌مرتضی بی‌رنگ، قائم‌مقام در امور بین‌الملل و رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن اشاره به تاریخچه و سوابق هیات‌های تبادل شده بین طرفین در راستای تحقق اهداف این کمیسیون، به پیشرفت کاری قابل قبول اکثر کارگروه‌ها و علاقمندی و حسن نیت طرفین نسبت به توسعه همکاری‌های علمی و فناوری اشاره کرد.

میخائیلف، رییس کمیته اجرایی کمیسیون و عضو آکادمی علوم روسیه نیز ضمن اشاره به روند مثبت همکاری‌های علمی و فناوری دو کشور از زمان شروع به بکار این کمیسیون از دوسال پیش، علاقمندی خود را برای ادامه همکاری‌ها در راستای کمیسیون عالی همکاری‌ها ابراز کرد.

تشکیل کارگروه‌های مشترک کشاورزی و دریایی

در ادامه جلسه، وضعیت اجرایی تک‌ تک کارگروه‌های ده‌گانه توسط طرف ایرانی و روسی مرتبط مورد بررسی و پایش قرار گرفت. همچنین مقرر شد، به پیشنهاد طرف روسی "کارگروه کشاورزی" و به پیشنهاد طرف ایرانی "کارگروه دریایی" به لیست کارگروه‌های ذیل کمیسیون عالی اضافه شود که این موضوع مورد موافقت اولیه طرفین قرار گرفت.

با هدف تسریع در روند پیگیری‌ها و سرعت بخشیدن به پروژه‌های تعریف شده ذیل کارگروه‌ها، از سوی طرف ایرانی، احمد علائی، مدیرکل دفتر تبادل فناوری و از سوی طرف روسی، عابدینوف، رییس شورای تجاری ایران و روسیه در اتاق بازرگانی روسیه برای پیگیری و ارتباط مستقیم انتخاب شدند.

در این جلسه، همچنین مقرر شد، مقدمات برگزاری چهارمین کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری دو کشور که ریاست آن را معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و دیمیتری راگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه بر عهده دارند تا قبل از پایان سال میلادی جاری فراهم شود.