با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، ویرایش دوم  کتاب نقشه راه فناوری‌های دریایی ایران معرفی و رونمایی شد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، در  نشستی که با حضور اساتید مطرح دریایی کشور و متخصصان دریایی باهدف بررسی روش‌های بهبود فعالیت‌های فناورانه دریایی کشور برگزار شد، ویرایش دوم کتاب نقشه راه فناوری‌های دریایی ایران معرفی و رونمایی شد.

امیرحسین صفر قلی  دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد دریایی معاونت علمی دراین‌باره گفت: تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی از سال 93 با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی آغاز شد و پس از شناسایی حدود 50 محور اصلی فناوری در حوزه‌های مختلف دریایی مقرر شد شناسنامه محورهای فناوری باهدف شناسایی اولویت‌های فناورانه تهیه شود.

صفر قلی افزود: تاکنون مطالعات 11 محور فناوری تکمیل و نقشه راه آن‌ها نهایی شده است که خلاصه مطالعات این 11 محور در کتاب نقشه راه فناوری‌های دریایی ایران ارائه و در حاشیه جلسه با اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی نسخه نهایی آن معرفی شد.

دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد دریایی معاونت علمی  با تاکید بر اهمیت بررسی وضع موجود فناوری، در کشور بیان کرد: در این کتاب سعی شده است با بررسی وضع موجود فناوری، ترسیم درخت فناوری و ارزیابی توانمندی‌ها، فرصت و چالش‌های موجود در توسعه فناوری‌های مربوطه و درنهایت فناوری‌های اولویت‌دار زمان و نحوه دستیابی به آن‌ها مشخص شود.

بر اساس این گزارش، روش‌شناسی تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی ایران، صنایع و فعالیت‌های دریایی کشور، اهداف توسعه صنایع دریایی کشور در چشم‌انداز 1404، تدوین و ترسیم نقشه راه، پوشش‌ها و رنگ‌ها، سیستم‌های بهره‌برداری بستر دریا برای منابع نفت و گاز و  استانداردهای طراحی سازه‌های دریایی از سرفصل‌های اصلی کتاب نقشه راه فناوری‌های دریایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

 همچنین نگهداری و تعمیرات سازه‌های دریایی، پیش برنده‌های دریایی، محرکه اصلی، نرم‌افزارهای صنایع دریایی، ربات‌های زیرسطحی، طراحی و مدل‌سازی شرایط محیطی، استحصال انرژی از امواج و استخراج ترکیبات طبیعی از منابع دریایی از دیگر سرفصل‌های  این کتاب هستند که در 144 صفحه منتشرشده است.