ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی با همکاری موسسه بین‌المللی Zamstec اتریش دوره و کارگاه‌های تخصصی حوزه چاپ سه بعدی را برگزار می کند که پنج سطح گواهینامه بین‌المللی در طی این دوره‌ها اعطا خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،
دوره های تخصصی آموزش چاپ سه بعدی برای نخستین بار با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی برگزار می شود. ستاد با این اقدام قصد دارد گامی در جهت آموزش نیروی متخصص این حوزه با توجه به اهمیت و رشد سریع آن در دنیا بردارد بنابراین اقدام به برگزاری این دوره و کارگاه ها کرده است. این دوره ها که با همکاری موسسه بین‌المللی Zamstec اتریش برگزار می شود به شرکت کنندگان در پایان گواهینامه بین المللی I3DL اعطا می کند. I3DL گواهی بین‌المللی آشنایی با فناوری چاپ سه بعدی است که توسط موسسه زمستک اتریش اجرا و ثبت بین المللی شده است.

گذراندن 12 واحد فنی و تخصصی حوزه چاپ سه بعدی

دوره‌های آموزشی تخصصی I3DL شامل ۱۲ واحد فنی و تخصصی است که در هر واحد آموزش یکی از موضوعات این حوزه آموزش داده می شود. معرفی فناوری چاپ سه بعدی، کار کردن با چاپگرهای سه بعدی، مواد و فیلامنت‌های جدید نوآورانه برای چاپ سه بعدی، چاپگر سه بعدی خود را بسازید، ساخت روبات با استفاده از چاپگر سه بعدی، نوآوری و مدل‌های جدید کسب و کار با به کار گیری چاپ سه بعدی و شبیه سازی، مهندسی با کامپیوتر و کاربرد روش المان محدود در چاپ سه بعدی برخی از عناوین این واحدهای آموزشی است.


کسب عنوان مربی رسمی

همچنین پنج سطح گواهینامه بین المللی در طی این دوره‌ها اعطا خواهد شد. گواهینامه ™I3DL، سطح پایه که پس از گذراندن دو واحد اول به عنوان پیش‌نیاز تمام واحدهای دیگر، این گواهینامه به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد. گواهینامه ™I3DL، سطح میانی این گواهینامه نیز پس از گذارندن چهار واحد اعطا خواهد شد. دو واحد اصلی ۱ و ۲ الزامی است و دو واحد دیگر از بین واحد ۳ تا ۱۱ به انتخاب شرکت‌کنندگان خواهد بود. گواهینامه ™I3DL، سطح تکمیلی که برای کسب این گواهینامه شرکت کنندگان باید ۶ واحد را گذرانده باشند و واحدهای ۱، ۲ و ۱۲ الزامی بوده و سه واحد دیگر به انتخاب شرکت‌کنندگان خواهد بود. گواهینامه ™I3DL، سطح پیشرفته  که برای کسب این گواهینامه باید ۱۰ واحد گذرانده شود. واحدهای ۱، ۲ و ۱۲ الزامی بوده و هفت واحد دیگر به انتخاب شرکت‌کنندگان خواهد بود. گواهینامه ™I3DL، سطح مربی رسمی. برای کسب عنوان مربی رسمی I3DL ™ ، باید همه ۱۲ واحد گذرانده شود. علاوه بر این، متقاضی باید دو سال سابقه تدریس، در قالب دانشگاه‌های نسل سوم را داشته باشد در غیر اینصورت باید دو واحد اجباری "روش تدریس ۱ و ۲" ، ارایه شده توسط موسسه زمستک، را نیز بگذراند.

برگزاری این دوره ها فرصتی برای ارتقاء سطح متخصصان حوزه چاپ سه بعدی فراهم می کند تا این افراد از موضوعات روز دنیا نیز آگاه شوند. چاپ سه بعدی از فناوری هایی است که دنیا به سرعت در حال پیشرفت در آن است و ایران نیز نباید از این مسئله عقب بماند.

دوره و کارگاه های تخصصی آموزش چاپ سه بعدی 20 تا 25 آبان ماه سال جاری در محل موسسه ساخت افزایشی ایران برگزار می شود همچنین ثبت نام در این دوره ها آغاز شده است و علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت ستاد فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی مراجعه کنند.