مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان در یادداشتی آورده است، کسانی که تاریخ پر افتخار جمهوری اسلامی را با خون و پوست خود تجربه کردند به این باور قطعی رسیده اند که همه پیروزی های ما در سایه اعتماد به جوانان هوشیار و دانا و سرآمد روزگار حاصل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، متن کامل یادداشت پرویز کرمی مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی بدین شرح است: 

چند سالی است که به‌واسطه مسئولیت در معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان درایام ماه مهر به همراه جمعی از استعدادهای برتر و نخبگان جوان توفیق درک محضر مبارک رهبر فرزانه انقلاب را دارم؛ جلسه‌ای پرشور وپربار که همه در سایه سارنخل ولایت، توشه سالیانه خود را برداشت می کنیم.

فرمایش رهبر فرزانه انقلاب بیش از آنچه در رسانه ها انتشار یافته مایه دلگرمی نخبگان کشور است.

به حساب اقبال بلند جوانان نخبه ایران می گذارم این درایت و سعه صدر و نخبه باوری رهبر خردمند انقلاب اسلامی را. معظم له به صراحت فرمودند «من یک آدم نخبه‌باورم.»

برای این خادم امور نخبگان وبه‌واسطه مسئولیتم دربنیاد ملی نخبگان می توانم گواهی دهم که یکی از جدی‌ترین موانع پیشرفت و توسعه همین است که بعضا مدیران، نخبه ها را باور ندارند و علی رغم تعارفات و تشریفاتی که به عمل می آورند، توان نخبه پروری ندارند.

کسانی که تاریخ پر افتخار جمهوری اسلامی را با خون و پوست خود تجربه کردند به این باور قطعی رسیده اند که همه پیروزی های ما در سایه اعتماد به جوانان هوشیار و دانا و سرآمد روزگار حاصل شده است. در این برهه حساس هم ما به پیروزی نمی رسیم مگر این‌که توصیه رهبری را جدی بگیریم و نخبه باوری را در کار خود قرار دهیم.

نکته جالب و قابل تأملی که امروز مشاهده کردم- و البته مسئله پنهانی نبود و قبلاً هم به کرات شاهد آن بودم- به اشراف بی‌بدیل رهبری بر مسائل نخبه ها، برموضوع شرکت های دانش بنیان و برکم و کیف و وضعیت مقالات علمی چاپ شده درنشریات معتبر جهانی وروند چگونگی تولید علم بود. همان طور که توصیه فرمودند، الان باید در کنار توجه به کمیت شرکت های دانش بنیان به کیفیت آنها نیز توجه کنیم و کیفیت علمی مقالات را بالا ببریم.

شرکت‌های دانش بنیان مهم‌ترین راه برای تحقق ایده اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند به تولید ثروت بینجامد و توسعه را در مسیر تازه ای قرار دهد.

حضور دانشمندان جوان نیز در مجامع علمی بین المللی می تواند ما را در تولید علم شریک کند و آثار مخرب دشمنانمان را در عالم سیاست به حداقل برساند.

اتفاقاً در دیدار نخبگان با رهبری بحث بی ادبی‌ها و گستاخی‌های رئیس جمهور آمریکا هم مطرح شد که به تصریح رهبری الگوشدن ایران به‌واسطه اقتدارحاصل از توان علمی وفناوری حتی با وجود تحریم های ظالمانه در ذهن ملت ها موجب خشم و ناامیدی بیشتر سلطه گران خواهد شد.

این اتفاق نخواهد افتاد جز این‌که سرآمدان علمی وفناوری کشوررا باور کنیم و با وضع سیاست‌ها وحمایت‌های لازم واجرای برنامه‌های منسجم ،کشور را به کشوری نخبه پرور تبدیل کنیم.

پرویز کرمی - دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری واقتصاد دانش بنیان