مدیر کانون پتنت از تایید 40 پتنت برای ثبت بین‌المللی در شش ماه نخست سال جاری خبر داد تا یکی از پیش نیازهای ورود محصولات دانش بنیان به بازار‌های بین‌المللی یعنی حفاظت از حقوق مالکیت فکری انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهدی ضیغمی مدیر کانون پتنت معاونت علمی درباره آمار ثبت بین المللی اختراع توسط این کانون اظهار کرد: 140 درخواست در شش ماه نخست سال جاری برای ثبت بین المللی به کانون ارائه شد در نهایت با بررسی های انجام شده 40 درخواست مورد تایید قرار گرفت.

ضیغمی ادامه داد: درخواست های تایید شده برای ثبت به کارگزاران ثبت اختراع کانون معرفی شده اند. همچنین برای افزایش شانس گرنت شدن درخواست ها در اداره ثبت اختراع آمریکا یا سایر دفاتر آنها را بر اساس مدل های استاندارد اداره ثبت اختراع آمریکا و اروپا مورد بررسی قرار دادیم.

بر اساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین الزامات و پیش‌نیازهای ورود محصولات دانش‌بنیان به بازارهای بین‌المللی اطمینان از حفاظت از حقوق مالکیت فکری و اثبات حق مالکیت فناوران و شرکت‌ها بر آنها است. از این رو نظام‏های مالکیت فکری و به ویژه نظام ثبت اختراع (پتنت) برای ثبت رسمی این دستاورد‌ها و احراز مالکیت افراد بر نوآوری‏‌ها و ابتکاراتشان در کشورهای مختلف ایجاد شده است. عدم توجه به قوانین مالکیت فکری در بازار بین‌الملل می‌تواند خسارات زیادی را از جمله افشا شدن فناوری در بازار هدف یا مورد پیگرد قرار گرفتن از طرف رقبا و سازندگان محصولات مشابه شود.

از مهم‌ترین ماموریت‌های کانون پتنت ایران، حمایت از ثبت اختراع در ادارات ثبت اختراع بین المللی است. از مزایای ثبت اختراع، عدم افشای نتایج با ارزش حاصل از تحقیقات شرکت‌های دانش‌بنیان یا پایان‌نامه‌های دانشجویی در قالب مقاله؛ و کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی پژوهشگران و نخبگان علمی و صنعتی است.