دانشمندان معتقدند در بیست سال آینده ادوات و رابط‌های کاشته شده در مغز به قدری توسعه می‌یابد که توانمندی انسان را ارتقاء می‌دهند، هر چند این فناوری چالش‌های امنیتی نیز به همراه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ دانشمندان معتقد هستند که تمام نانوماشین‌هایی که به مغز یا دیگر بخش‌های بدن ما تزریق شوند تا 20 سال آینده تبدیل به سایبورگ خواهند شد. محقق ارشد شرکت IBM نیز در این باره می گوید: طی سال ‌های آتی قدرت انسان افزایش خواهد یافت و او می‌تواند با استفاده از مغز و فکر خود ابزارهای مختلف را کنترل کند.

مک‌نامارا پیش‌بینی می‌کند که طی چند دهه آتی توانایی انسان جهش قابل توجهی می کند به طوری که ادوات تزریق شده به مغز قادر خواهند بود فعالیت‌هایی را انجام دهند که منجر به تقویت توانمندی انسان شود. این فناوری‌ها مزایای پزشکی نیز دارند برای مثال می‌توانند سلول‌های آسیب‌دیده، عضلات و استخوان‌ها را ترمیم کنند.

انسان قادر خواهد بود تا با فکر خود محیط پیرامون را تحت کنترل در آورد. خلق این فناوری به بشر اجازه می‌دهد تا بدن خود را با ماشین پیوند بزند که با این کار توانایی شناختی او بهبود می‌یابد. این ترکیب انسان و ماشین می‌تواند توانمندی‌های فکری انسان را نیز ارتقاء دهد به طوری که قدرت محاسبات ذهن افزایش می‌یابد. البته این محقق هشدار می‌دهد که چنین فناوری در اختیار افراد ثروتمند خواهد بود. این نوع فناوری علاوه افزایش توانایی شناختی و فکری افراد می‌تواند سلامتی او را نیز بهبود داده و در نهایت طول عمر را نیز افزایش دهد.

وارد کردن تراشه‌ها و رابطه‌ها به مغز انسان و ایجاد ارتباط با کامپیوتر و ادوات بیرونی می‌تواند تصمیم‌گیری را برای انسان راحت‌تر کند اما این که تصمیم‌گیری و کنترل فکر به ماشین سپرده شود در کنار مزایایی که دارد می‌تواند مشکلاتی را نیز به همراه ‌آورد. چنین فناوری منجر به بهبود عملکرد شده اما از سوی دیگر توجه و تمرکز بشر را نسبت به موضوعات کم می‌کند.

البته توسعه هوش مصنوعی مشکلات امنیتی نیز برای دولت‌ها به همراه دارد که پیش از پیاده‌سازی آن باید چالش‌های مشخص شده و برای آن راهکارهایی در نظر گرفته شود.

فناوری‌های همگرا به عنوان یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح است در همین راستا نیز از ابتدای سال ۹۴ برنامه ترویج و آموزش فناوری‌های همگرا در سایت فناوری‌های همگرا به نشانی nbic.isti.ir آغاز شده است. همچنین ارتقای نقش‌آفرینی حوزه‌های مختلف فناوری برای دستیابی به محصولات نوظهور و با اثرات اقتصادی و اجتماعی بالا، یکی از اقداماتی است که مرکز راهبردی فناوری های همگرا در معاونت علمی در راستای آن فعالیت می کند.