ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در راستای مناسب‌سازی زیرساخت‌ها برای توسعه فناوری‌های دریایی، طی جلسه‌ای‌ به آگاه‌سازی فناوران این حوزه از روش‌های حمایتی شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، چهارمین نشست مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی با حضور سید محمد صاحب‌کار خراسانی،  رئیس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، محمدی مقدم مدیر ارزیابی معاونت نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی، محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

در این جلسه به روش‌های حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان و بحث و تبادل‌نظر در خصوص نحوه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی، روش‌های حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌ها و هم‌چنین برنامه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی در آینده پرداخته شد.

قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ‌ترین برنامه توسعه فناوری در کشور است

محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، در این نشست با توضیح در خصوص ماهیت اصلی ستاد در حضور فعالان دریایی گفت: این ستاد با تشکیل جلسات تخصصی در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های دریایی شامل کمیته‌های دانشجویی، کشتی‌سازی، فعالیت‌های فراساحل و ایجاد شبکه ارتباطی ماتریسی، به دنبال ایجاد ارتباط قوی بین کمیته‌های تخصصی و فعالیت‌های حمایتی خود از قبیل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از برگزاری همایش، سمینار و کارگاه‌ها، ایجاد شبکه آزمایشگاهی و ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی در تمام حوزه‌های دریایی کشور بوده است.

وی افزود: همچنین این ستاد می‌کوشد تا با تقویت و اصلاح زیرساخت‌های موجود و فراهم ساختن زیرساخت‌های مناسب علمی و فناورانه، به توسعه فناوری‌های دریایی کشور سامان بخشد.

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان راهکار نجات اقتصاد دانش‌بنیان

سید محمد صاحب‌کار خراسانی رییس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی در این نشست با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: لایحه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 86 در معاونت علمی تدوین و در سال 87  در قالب بسته‌ی قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
 
وی افزود:  فرآیند تصویب این قانون به مدت 2 سال و تا سال 89 به طول انجامید. سپس آیین‌نامه اجرایی این قانون سال‌های 90 و 91  به تصویب رسید و سپس کار اجرایی قانون از آذرماه 91 و با ابلاغ آیین‌نامه‌های اجرایی ذیل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شد.

صاحب‌کار با اشاره به اینکه برخی فعالیت‌های مرسوم در بخش‌های مختلفی همچون" فناوری، طراحی و اجرا" در کشور در حال انجام است گفت: این دست از فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف صنعتی، اقتصادی فرهنگی و فناورانه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به فرایند اجرایی سازی این قانون تصویب‌شده اظهار کرد: در این فرایند شرکت‌هایی که قابلیت انجام کارهایی ویژه باقابلیت بالا دارند انتخاب می‌شوند،  که این دست برگزیدگان به‌صورت ویژه  یا به عباراتی خط مقدم یک سری فعالیت‌های فناورانه در کشور به شمار می‌روند که بر اساس قوانین وضع‌شده و اصولی خاص مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. 

رییس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی گفت: هم‌اکنون چیزی در حدود 3 هزار دویست و پنجاه شرکت با فناوری‌های ویژه توسط این قانون اساسی برگزیده و تأییدشده‌اند که 60 درصد از این میزان را شرکت‌های نوپا تشکیل داده‌اند.

وی در ادامه افزود شرکت‌های برگزیده از میان 10 هزار شرکت انتخاب‌شده‌اند که این مسئله نشان‌دهنده قدرت و امتیازات بالای شرکت‌های انتخاب‌شده است.

وی در تعریف شرکت‌های  دانش‌بنیان اظهار کرد: روش کاری شرکت‌های دانش‌بنیان به این نحو تعریف‌شده است که شرکت‌های که در حوزه فناوری‌های HIGH TECE( فناوری‌های برتر) در حال فعالیت هستند، در موضوعاتی همچون دانش فنی پیچید، تحقیق و توسعه هدفمند و فعالیت‌های مرسوم به کار می‌پردازند.

فرایند و منطق ارزیابی، بر این اصل استوار است که در هر حوزه فناوری و صنعتی، از پیچیده‌ترین تا  ساده‌ترین فناوری‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و فناوری‌های موجود در این فرایند،  تحت عنوان سطوح هفت‌گانه با عنوان "سطح‌بندی هفت‌گانه مرتبط با سطح‌بندی مرتبط با پیچیدگی محصولات"  دسته‌بندی می‌شود. و هر فناوری بر اساس ماهیت خود در سطوح مختلف بر طبق مقایسه زوجی تقسیم‌بندی می‌شود.

نکته اصلی و سخت کار در بخشی انجام می‌شود که بین سطوح مختلف فناوری یک هم ترازی میان بعد پیچیدگی فنی لحاظ می‌شود به این منظور که در چندین حوزه مختلف می‌بایست یک هم ترازی مشخصی را تعیین کنیم که این اقدام کمی با مشکلات همراه است و نیازمند جلسات و بحث و گفتگوهای بسیار است.

در ادامه نحوه حضور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان دریایی در نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی سومین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" که 9 الی 11 آبان سال جاری در محل باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد، موردبررسی قرار گرفت و هم در پایان نیز شرکت‌ها دانش بینان دریایی به بیان دیدگاه‌ها، نقطه نظرات و مشکلات خود پرداختند.