آموزش و پرورش شناختی از حوزه های تاثیر‌گذار در نظام آموزشی کشور است و در مقاطع مهمی همچون پیش‌دبستان و دبستان در مباحث تربیتی می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مسائل باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ریشه فلسفی آموزش و پرورش شناختی چیست. آنجا که به جای تأکید بر سهم بردن از دانش، توسعه توانایی تفکر نظام مند را هدف تربیت بدانیم. به عبارت دیگر، آموزش و پرورش شـــناختی عبـارت است از راهبرد یــاددهی-یـادگیری که هدف اساسی آن رشد و تقویت فرایندهای نظام مند درک و دریافت، تفکر، یادگیری و حل مساله است. البته برای پژوهش در حوزه آموزش و پرورش شناختی نیاز به ایده هایی است که تولید ابزارهای یادگیری، طراحی شیوه های آموزش تفکر نظام مند، تحلیل رویداد یاددهی- یادگیری از منظر علوم شناختی، مطالعه شیوه های توسعه فرایندهای شناختی در برنامه های درسی و امکان سنجی توسعه مهارت های شناختی در هر یک از موضوعات درسی در این زمینه یاریگر می تواند باشد.

البته آموزش و پرورش شناختی موضوعی است که مورد توجه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی قرار دارد و در این راستا کارگروهی نیز در ستاد مشغول فعالیت است. به گفته محمود تلخابی دبیر این کارگروه، برای تعیین نیازهای پژوهشی در حوزه آموزش شناختی و توسعه آن سندی توسط این کارگروه منتشر شد تا بر اساس اولویت‌های کشور پژوهشگران طرح‌های پژوهشی خود در این زمینه را برای ما ارسال کنند. در این راستا پژوهش‌های بنیادینی مختلفی در حال اجرا است که در حوزه تربیت می‌توان به طراحی برنامه‌های آموزش دوره پیش دبستان و دبستان اشاره کرد. البته حمایت از دانشجویان و ارتباط با دانشگاه های کشور نیز از اقدامات دیگر این کارگروه است.

همچنین در نشستی که به تازگی در حاشیه برگزاری برنامه متمرکز بزرگداشت هفته پیوند در اردوگاه شهید منتظری شهریار برگزار شد ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی غرفه ای را برپا کرد تا علاقمندان با فعالیت ها و دستاوردهای ستاد در حوزه آموزش و پرورش شناختی آشنا شوند. در این نشست که در محل غرفه ستاد باحضور دو تن از مدیران کل و مدیران مناطق آموزش و پرورش با موضوع آموزش و پرورش شناختی برگزار شد، بر استفاده از دستاوردهای علوم شناختی در نظام آموزشی تاکید شد. بر اساس این گزارش ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی نیز که از گسترش علوم شناختی در نظام آموزشی مدارس و دانشگاه های کشور حمایت می کند، با برپایی غرفه در کنار این نشست، کتاب های علوم شناختی را در معرض دید بازدید کنندگان قرار داد. این اقدام به دلیل اهمیت معرفی اصول و مبانی علوم شناختی و فعالیت های ستاد علوم شناختی به اولیا و مدیران مدارس و به منظور آشنایی آنان با کارکردهای علوم شناختی انجام شد. بنابراین باید آموزش و پرورش شناختی را از موضوعات مهمی دانست که نیازمند پژوهش بیشتر در آن هستیم و از دستاوردهای این حوزه در نظام آموزشی کشور استفاده بهینه را داشته باشیم.