موشک با سوزاندن سوخت، برای حرکت نیرو تولید می کند. بیشتر موتورهای موشک، سوخت را به گازهای داغ تبدیل می کنند و هل دادن این گاز به سمت بیرون از عقب موشک، آن را به جلو می راند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، موتور موشک، با موتور جت متفاوت است. موتور جت برای کار کردن نیاز به اکسیژن موجود در هوا دارد ولی موتور موشک همه مواد مورد نیازش را با خود حمل می کند. به همین دلیل، موتور موشک حتی در فضا هم (که هوا وجود ندارد) کار می کند. 

دو نوع موتور موشک وجود دارد، در بعضی موشک ها (مانند موشک روسی سایوز) سوخت مایع به کار می برند. در موشک های دیگر از سوخت جامد استفاده می کنند. در دو طرف شاتل فضایی دو موتور تقویتی سوخت جامد سفید رنگ قرار گرفته است.

موشک چگونه کار می‌کند؟

در خلاء چیزی برای هل دادن توسط موتور وجود ندارد. پس موشک ها چه طور در خلاء حرکت می کنند؟ موشک ها با قانون سوم نیوتن کار می کنند. بیش از ۳۰۰ سال پیش، اسحاق نیوتن ۳ قانون حرکت را تعریف کرد. بر اساس قانون سوم، برای هر کنش، یک واکنش برابر؛ اما در جهت مخالف وجود دارد. 

وقتی گازها از اگزوز موشک به بیرون رانده می شوند، موشک به سمت جلو حرکت می کند. موشک، گازها را به عقب هل می دهد و گازها موشک را به جلو. دقیقا مانند بادکنکی که باد شده و در هوا رها شده باشد. این قانون را می توانید روی زمین هم مشاهده کنید. اگر دو نفر روی تخته اسکیت ایستاده باشند و یکدیگر را هل بدهند هر دو نفر در جهات مخالف حرکت خواهند کرد و البته فرد سنگین تر، کمتر از فرد سبک تر حرکت می کند.

موشک‌ها چه زمانی اختراع شدند؟

اولین موشک ها، حدود ۸۰۰ سال پیش با سوخت جامد و برای آتش بازی در چین مورد استفاده قرار گرفت. از حدود ۷۰۰ سال پیش موشک ها در جنگ به کار گرفته شدند. در سال ۱۲۸۱ (ه.ش) یک معلم روسی مقاله ای در باره موشک های سوخت مایع نوشت و در سال ۱۳۰۵، دانشمند آمریکایی «گودارد» اولین موشک سوخت مایع جهان را به پرواز درآورد. سپس دانشمندان آلمانی طراحی موشک های سوخت مایع را بهبود بخشیدند. در جنگ دوم جهانی آلمان برای بمباران کشورهای دیگر از موشک استفاده کرد. در سال ۱۳۳۶ کشور شوروی برای پرتاب ماهواره به مدار، از یک موشک استفاده کرد و در فروردین ۱۳۴۰ «یوری گاگارین» اولین انسانی بود که به وسیله یک موشک به فضا رفت. در سال ۱۳۴۸، اولین انسان ها با استفاده از موشک «ساترن ۵» روی کره ماه قدم گذاشتند. 

چگونه از موشک‌ها استفاده می‌کنیم؟

شاتل فضایی با به کارگیری موتور موشک، فضانوردان را به فضا می برد. ماهواره ها و کاوشگرهای دیگر هم به وسیله موشک به فضا پرتاب و موشک های کوچک تری هم با نام «کاوشگر» برای کارهای علمی استفاده می شوند. این موشک ها تا ارتفاع خاصی بالا رفته و سپس به زمین بر می گردند. امروزه موشک های جدیدی برای ارسال فضانوردان و تجهیزات به ایستگاه فضایی در دست طراحی است. این موشک ها ممکن است در آینده امکان ارسال انسان ها را به مریخ فراهم کنند.