چهلمین شماره ماهنامه «سرآمد» ویژه مهر و آبان ماه 1396 منتشر شده و بر موضوع خودباوری نخبگانی تاکید کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ عدد «چهل» علاوه بر آنکه ویژگی ها و نشانه های والایی در فرهنگ ایرانی-اسلامی دارد، نشانه پختگی و تکامل هم هست. ماهنامه خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی «سرآمد» که به همت بنیاد ملی نخبگان، چند سالی است که در شکل و شمایلی در خور، منتشر می شود، اکنون به شماره چهلم خود رسیده و البته جای خود را از مدت ها پیش در میان جامعه نخبگانی و علاقه مندان به موضوعات علم و فناوری باز کرده است.

چرا که نه

در شماره جدید این ماهنامه، مطالب گوناگون و متنوعی در 132 صفحه می خوانیم. پرویز کرمی سردبیر «سرآمد»، این شماره در یادداشتی بر روی اهمیت خودباوری نخبگانی و نخبه باوری دست گذاشته و نوشته است: «مگر نه این است که عده ای از نخبگان ما، همین الان دارند آن طرف دنیا، روی سرنوشت یک کشور تاثیر می گذارند و چه بسا سرنوشت دنیا را تغییر می دهند؟ نمی توانند سرنوشت مملکت خودشان را تغییر دهند؟ چرا که نه!» و بعدا در جای دیگری از یادداشت اش تاکید کرده است: «شرایط امروز و جهت گیری کشور طی سال های گذشته که به اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی بهای بسیار داده است، بهترین فرصت برای جوانان به منظور افزایش ایمان، تلاش علمی در جهت پیشرفت و برطرف کردن اشکالات خواهد بود و ما نیز همچون رهبر فرزانه انقلاب مطمئنیم که شما جوانان، ایرانی به مراتب بهتر، پیشرفته تر و منظم تر، پیش رو خواهید داشت. ان شاءالله.»

مشارکت متخصص ها

گفت وگو با یک نخبه قرآنی هم، حال و هوای خاص خودش را دارد. رحیم خاکی از قاریان فعال ایرانی است. او معتقد است ایده های خلاق و نوآورانه در زمینه علوم قرآنی نیز مانند سایر عرصه ها می تواند در توسعه فعالیت های قرآنی اثربخش باشد و سبک زندگی قرآنی را ترویج دهد. او در شماره جدید «سرآمد» در گفت وگویی اظهار کرده است: «طبیعتا برای خلق محصولات درخور و دارای کشش در بازار محصولات مرتبط با سبک زندگی اسلامی-قرآنی باید این محصولات توانایی رقابت با سایر محصولات موجود در بازار را داشته باشد. این امر مستلزم مشارکت افرادی با تخصص های مختلف و استفاده از ظرفیت های موجود در کل جامعه است.»

سقف های باثبات

علی بخشی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف هم در گفت وگو با شماره چهلم سرآمد، با تیتر «هیچ سقفی نباید فرو بریزد» نکات فناورانه ای درباره ارتقای ایمنی لرزه ای ساختمان ها ارائه کرده است. دستاورد او و همکارانش در ساختن جداساز زلزله ای، تولید تجهیزاتی است که به گفته او «قیمت تمام شده در مقایسه با نمونه خارجی اش 50 درصد کمتر است. از نظر علم روز دنیا هم، مقالاتی که دانشجویان من چاپ کردند، نشان می دهد که ما کاملا با علم روز دنیا کار کرده ایم.»

عرصه استارتاپ در دست زنان

اما پرونده ویژه شماره چهلم «سرآمد» به حضور زنان ایرانی در استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان پرداخته است. گلرخ بحری مدیرعامل جوان یک استارتاپ فعال در کشور معتقد است که «زنان توانمند را باور کنیم.» هدی دوست محمدی هم که ایده پرداز یک استارتاپ در حوزه پزشکی است از راهکارهای تقویت حضور زنان در اکوسیستم استارتاپی کشور می گوید و بر این باور است که «موفقیت استارتاپ ها به پشتکار وابسته است». الهام معین پور هم که در سمت مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعالیت می کند، می گوید: «اکوسیستم دانش بنیان کشور میانبر اشتغال زنان دانش آموخته است».

گزارش ها، یادداشت، اخبار و گفت وگوهای متنوع دیگری در چهلمین شماره ماهنامه «سرآمد» درج شده است که مخاطبان با بهره مندی از نرم افزار کدخوان در موبایل های هوشمندشان، می توانند از تصاویر، صداها، متون و فیلم های تعبیه شده در این ماهنامه کاغذی، بهره مند شوند.

چهلمین شماره ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» ویژه مهر و آبان ماه 1396، به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه منتشر شده است.