محققان در دنیای امروزی برای شناسایی و درمان بیمار‌ی‌های مغز به سمت استفاده از داروهای مغناطیسی، نوری و الکتریکی حرکت کرده‌اند در کشورمان نیز ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی توسعه ابزارهای جدید ارزیابی و مداخله در مغز را در دستور کار خود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مجید نیلی مدیر گروه پژوهش، فناوری و زیر ساخت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی درباره پروژه ایمپلنت مغزی که با حمایت این ستاد در کشور در حال انجام است، بیان کرد: این طرح تحقیقاتی در قالب 10 پروژه تعریف شده است و دانشگاه های متعددی از سراسر کشور مشغول همکاری در این پروژه ها هستند.

وی با بیان اینکه بخشی از این طرح تحقیقاتی بر روی حیوانات کوچک آزمایشگاهی اجرا شده است، برنامه این ستاد را برای حمایت از مرحله بعدی این طرح بر روی میمون اعلام کرد.
نیلی با بیان اینکه امروزه دنیا برای شناسایی و درمان بیماری های مغز به سمت استفاده از داروهای مغناطیسی، نوری و الکتریکی رفته است، گفت: توسعه ابزارهای جدید ارزیابی و مداخله در مغز، برای رفع کاستی های شناختی از مسائل اساسی ستاد است.

وی علوم شناختی را بزرگترین سرمایه علمی برای هر کشوری دانست و علاقه مندی ستاد را برای گسترش  دستاوردهای حوزه های مرتبط با علوم شناختی کشور اعلام کرد.
یکی از اهداف ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، تشویق محققان مختلف برای فعالیت در حوزه پژوهشی ایمپلنت‌های مغزی است. برای رسیدن به این مهم، این ستاد در بهمن ماه سال 1393 اقدام به تشکیل یک کمیته علمی متشکل از اساتید شاخص و فعال در این حوزه کرد که پس از تشکیل حدود 15 جلسه، RFPهای متعدد (درخواست ارائه پروپزال از طرف متخصصان) در 10 عنوان که برای تکمیل یک ایمپلنت مغزی نیاز است، آماده شد. در نهایت با اتمام این پروژه‌های مصوب و با توجه به رویکرد مورد نظر ستاد علوم شناختی، شرایط طراحی چند گونه از سیستم‌های ایمپلنت مغزی در کشور فراهم شد که این امر برای اولین بار در کشور و به صورت پژوهش همگرا و توسط افراد متخصص از رشته های علمی مختلف انجام می شود.

یک سیستم ایمپلنت مغزی به طور کلی وظیفه ثبت سیگنال‌های عصبی و یا تحریک سلول‌های عصبی را بر عهده دارد. در واقع این سیستم‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که در حالت ثبت سیگنال‌های عصبی، الکترودهای طراحی شده پس از برداشته شدن قسمت مشخصی از استخوان جمجمه، در تماس با سطح مغز و یا در عمق‌های کم یا زیاد آن قرار گرفته و با دریافت سیگنال‌های مغزی و ارسال آن‌ها به صورت بی‌سیم به محیط بیرون، امکان پردازش سیگنال‌های دریافتی و استخراج اطلاعات مورد نیاز از آن‌ها را فراهم می‌کنند. که کاربرد سیستم‌های ایمپلنت مغزی متفاوت بوده و حوزه¬های مختلف پزشکی، توانبخشی، بازتوانی و نظامی را شامل می‌شود.