نانوروبات‌ها در آینده نزدیک می‌توانند در بدن ما به حرکت در آمده و سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. این روبات‌ها قادر به مقابله با عوامل از بین برنده سلول‌های سیستم ایمنی بدن هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نانوربات ها فناوری‌ هستند که از نظر محققان موسسه تحقیقات پزشکی کمبریج در آینده انقلابی در پزشکی ایجاد خواهند کرد. اخیرا ویدئویی از سوی موسسه تحقیقات پزشکی کمبریج منتشر شده که نشان می‌دهد که چگونه نانوروبات‌ها می‌توانند آینده پزشکی را تغییر دهند. در این ویدئو محققان به بررسی دستاوردهای حیرت‌انگیز 50 سال اخیر در این حوزه پرداخته اند.

به گفته، جرمی بومبرگ استاد مرکز نانوفتونیک، بسیاری از روش‌های تشخیص بیماری در آینده نزدیک مبتنی بر نانوماشین‌هایی خواهد شد که در بدن ما به حرکت در می‌آیند. این نانوماشین‌ها مشکلات موجود در بدن را یافته و آنها را ترمیم می‌کنند.

همچنین، مایل اوین از دپارتمان مهندسی این مرکز اظهار می‌کند: که به‌زودی از داربست‌های مصنوعی برای پیوند زدن اندام‌ها و جایگزینی بافت از دست رفته استفاده می‌شود به طوری که مشکل کمبود عضو اهدایی به حداقل می‌رسد. روی این داربست‌ها سلول‌های بنیادی اندام از دست رفته قرار داده می‌شود که با رشد سلول و تکامل آن، بافت از دست رفته دوباره جایگزین می‌شود.

السدیر راسل از محققان مرکز سرطان کمبریج نیز می‌گوید که با توسعه فناوری ویرایش ژن می‌توان با استفاده از ابزارهای اصلاح DNA نظیر CISPR-Cas9 ژن‌های معیوب را شناسایی و با ژن سالم جایگزین کرد. با وضع قوانین مناسب می‌توان جنبه‌های اخلاقی و قانونی این کار را حل کرد و در نهایت از ویرایش ژن با ایمنی بالا استفاده کرد.

به گفته جیلیان گریفیت از مدیران موسسه تحقیقات پزشکی کمبریج، ما از نانوروبات‌ها برای از بین بردن قاتلین سلول‌های T استفاده خواهیم کرد، سلول‌هایی که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند. با این کار امکان مقابله با بد‌خیم ترین سلول‌های سرطانی نیز وجود خواهد داشت.

تمامی این قابلیت‌های موجب خواهد شد که حوزه پزشکی کاملا تغییر کند و انقلابی در این بخش بوجود آید.

فناوری‌های همگرا به عنوان یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح است در همین راستا نیز از ابتدای سال ۹۴ برنامه ترویج و آموزش فناوری‌های همگرا در سایت فناوری‌های همگرا به نشانی nbic.isti.ir آغاز شده است. همچنین ارتقای نقش‌آفرینی حوزه‌های مختلف فناوری برای دستیابی به محصولات نوظهور و با اثرات اقتصادی و اجتماعی بالا، یکی از اقداماتی است که مرکز راهبردی فناوری های همگرا در معاونت علمی در راستای آن فعالیت می کند.