هیاتی از بخش‏‌های مختلف فناوری و اقتصادی ایالت کانتون وود سوئیس، با قائم‌مقام در امور بین‌الملل و رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی دیدار کردند و به بیان قابلیت‏های مختلف این ایالت در گسترش همکاری‏‌های علمی و فناوری با ایران پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی‌مرتضی بی‌رنگ قائم‌مقام در امور بین‌الملل و رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دیدار با هیات سوییسی با اشاره به پیشرفت‏های ایران در حوزه فناوری، بیان کرد: در چند سال اخیر ایران از نظر فناوری های نوین و علوم جدید پیشرفت های قابل قبول و خوبی داشته است.

وی افزود: به طور مثال ایران در حوزه فناوری های نانو رشد خوبی داشته و در حال حاضر رتبه چهارم دنیا را به خود اختصاص داده است.

به گفته بی‌رنگ، در ایران حدود 3 هزار شرکت دانش بنیان فعال هستند و تعداد قابل توجهی از شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری نانو فعالیت و محصولات فناورانه تولید می کنند.

وی همچنین تصریح کرد: گزارش های سازمان‏های بین المللی نیز بر بهبود وضعیت ایران در حوزه فناوری‏های نوین تاکید دارد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از این فعالیت ها و توسعه علمی در کشور حمایت می کند.

وی در ادامه عنوان کرد: پارک فناوری پردیس قابلیت جذب سرمایه‏ها و شکل‏دهی همکاری‏های بین المللی را دارد و ایجاد فضای همکاری بین پارکهای علم و فناوری ایران و سوییس می تواند در توسعه روابط علمی و فناورانه دو کشور تاثیر خوبی داشته باشد. 

بی‌رنگ ادامه داد که با وجود 200 شرکت فعال در پارک پردیس، می توان نسبت به برگزاری نشست‏های اقتصادی بین شرکت‏های دانش‏بنیان ایرانی مستقر در پارک پردیس و کشور سوییس در هر دو کشور اقدام کرد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نمونه ‏های موفق همکاری‏های بین‏المللی ایران، اظهار کرد: معاونت علمی در حال حاضر با فرهنگستان علوم چین همکاری خوبی دارد و در همین راستا نسبت به ایجاد  صندوق راه ابریشم و پروژه دانشمندان جوان نیز بین دو کشور اقدام کرده است. 

قائم‌مقام در امور بین‌الملل معاونت علمی همچنین تصریح کرد: ایران با کشور اتریش نیز در حوزه های مختلف از جمله انرژیهای تجدید پذیر، محیط زیست و قوای محرکه دارای همکاری‏های خوب و موثری است. 

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی با ارائه پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیته ای ذیل کمیسیون مشترک دو کشور، عنوان کرد: با حمایت و تشکیل این کمیته می‏توانیم همکاری‏های فناورانه بین دو کشور را توسعه دهیم.

در ادامه این جلسه، نمایندگان ایالت کانتون وود سوئیس علاقمندی خود را به ترسیم همکاری‏های بیشتر با شرکت‏های ایرانی در حوزه‏های سرمایه‏گذاری خارجی، مالی، حمایت در برگزاری استارت آپها و نیز ایجاد اکوسیستم نوآوری ابراز کرده و با ذکر این نکته که یکی از 10 دانشگاه مطرح نخست دنیا در لوزان قرار دارد به سابقه برنامه همکاری ایران با ایالت کانتون وود در حوزه تبادل دانشجو و فناوری اشاره کردند.