پژوهشگران گروه واقعیت مجازی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر موفق به طراحی ویترین هوشمند واقعیت افزوده شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، متخصصان و نخبگان داخلی در قالب یک شرکت دانش بنیان موفق شدند ویترین هوشمند واقعیت افزوده را طراحی و روانه بازار کنند، این ویترین شامل چند بخش نرم افزاری و سخت افزاری است که می‌تواند موقعیت کاربر را تعیین و با آن ارتباط برقرار کند و در فروشگاه‌ها، موزه‌ها و گالری‌ها قابلیت استفاده دارد.

سید نوید حیدری مدیر عامل سامانه رونق فروش رازق در خصوص نحوه عملکرد این ویترین، می گوید: هنگام عبور خریدار از محدوده ویترین، سیستم موقعیت‌یاب این ویترین هوشمند، موقعیت خریدار را تشخیص می‌دهد و نمایش اطلاعات محصولات را بر روی شیشه آغاز می‌کند و در صورتی که کاربر محصول خاصی را از روی شیشه انتخاب کند اطلاعات دیگر محصولات پاک می‌شود و نور ویترین کاهش می‌یابد.

این سازنده خلاق همچنین تصریح می کند: پس از انتخاب محصول از سوی خریدار به کمک یک ربات دو درجه آزادی در داخل ویترین نوری متمرکز به جسمی که کاربر انتخاب کرده، تابانده شده و در ادامه اطلاعات کامل‌تری از آن محصول بر روی شیشه نمایش داده می‌شود.
به گفته این دانشجوی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، ویتا قابلیت تشخیص چپ دست یا راست دست بودن مشتری را دارد و می‌تواند تمام منوها را در سمت راست و یا چپ شیشه نمایش دهد.

وی با اشاره به این که هم اکنون این سیستم تنها برای یک کاربر (خریدار) در نظر گرفته شده، اظهار می کند: زیرساخت‌های برنامه‌نویسی لازم برای استفاده همزمان چند کاربر نیز فراهم است هر چند که این زیرساخت‌ها با صرف مدت زمان زیاد و آزمایش‌های متعدد فراهم شده است به طوری که یکی از برنامه‌های سیستم تا مرحله‌ی نهایی شدن 250 مرتبه ویرایش شده است.

این نخبه جوان با بیان این که هم اکنون با پرداخت نزدیک به 10 میلیون تومان هزینه می‌توان نمونه‌ای از این ویترین هوشمند ایرانی را خریداری کرد، ادامه می دهد:‌ این سیستم بدون نیاز به تغییر ویترین و بر روی یک شیشه معمولی قابل پیاده سازی است که جذابیت آن باعث توجه بیشتر مشتریان به این ویترین و خرید از فروشگاه می‌شود.

وی همچنین درباره‌ی جهش تکنولوژیک این سیستم نسبت به دیگر سیستم‌های واقعیت افزوده توضیح می دهد: تا کنون در کاربردهای واقعیت افزوده نیازمند قرار دادن یک ردیاب بر روی سر بودیم که کاهش قدرت مانور کاربر، قیمت بالا و بالا بودن احتمال صدمه دیدن ردیاب از نکات منفی آن بود اما در این سیستم، ردیاب در یک موقعیت مناسب و تا حدودی دور از دسترس ثابت شده است.

حیدری در ادامه بیان می کند: تمام بخش های این ویترین اعم از ربات نورپرداز و کنترل مرکزی و ماژول بیسیم در شرکت و توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است.
همچنین این شرکت دو پروژه پرو هوشمند لباس و طراحی و پیاده سازی بیلبوردهای تبلیغاتی هوشمند را نیز در دستور کار دارد.
پایان پیام/