مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان، نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی را اقدامی موفق در این راستا دانست که می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران و متقاضیان استان‌های مختلف ایران و حتی جهان رو جلب کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی در راستای برگزاری پنجمین نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی که با حمایت معاونت علمی برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اهمیت فرهنگسازی در موضوع اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی و سهم پایین اقتصاد دانش‌بنیان  که هشت درصد در اقتصاد کشور است، در مقایسه با 80 درصد سهم آن در اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته و اهتمام و تلاش دولت برای ارتقای وضعیت موجود از طریق توسعه کسب‌وکارهای فناورانه و دانش‌بنیان و افزایش سهم شرکت‌ها در بازار داخلی و خارجی، می‌توان گفت برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فناوری برای بسترسازی و فراهم‌سازی زیرساخت‌های مربوط نقش مؤثری خواهد داشت.

کرمی علت این امر را این نکته بیان کرد که نمایشگاه، از سویی زمینه آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان را با یکدیگر فراهم می‌سازد و از سوی دیگر این شرکت‌ها را با بازار محصول و مشتریان پیوند می‌دهد. سرمایه‌های علمی را با سرمایه‌های مادی آشتی داده و تجاری‌سازی طرح‌ها را بنیان می‌گذارد.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، وجه تمایز جشنواره و نمایشگاه ربع رشیدی را با جشنواره‌های سنتی مشابه اتخاذ رویکرد تجاری‌سازی فناوری دانست و گفت: البته جشنواره‌های مشابه نیز در سال‌های اخیر تلاش می‌کنند از این‌سو حرکت کنند، اما جشنواره و نمایشگاه ربع رشیدی با این رویکرد و رعایت الزامات مورد نیاز آغاز به فعالیت کرد و به خوبی پیش رفته است.

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی شرایطی برای حضور هر دو طرف عرضه و تقاضای فناوری فراهم می‌کند.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی بیان کرد: این رویداد تلاش دارد تا علاوه بر صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی و مدیران اجرایی استان آذربایجان شرقی، سرمایه‌گذاران و مدیران اجرایی از دیگر استان‌های کشور و حتی دیگر کشورها به‌عنوان خریداران فناوری در این نمایشگاه حضور داشته باشند. چنانچه در دوره‌های گذشته این حضور را شاهد بوده‌ایم.

کرمی توضیح داد: شاخص‌های مربوط به تجاری‌سازی در بررسی طرح‌های فناورانه در این رویداد موردتوجه قرار می‌گیرند. بخش نمایشگاه ربع رشیدی به‌صورت تخصصی بخش‌بندی می‌شود تا امکان دسترسی سرمایه‌گذاران و مشتریان به طرح‌های موردنظر خود آسان‌تر باشد.

مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان، نیروی جوان امروز را هوشیار و باانگیزه دانست و بیان کرد: جوانانی که امروز وارد عرصه اقتصاد کشور شده‌اند کارهای کارستانی در طرح‌های نو مبتنی بر دانش خواهد کرد. رشد دانش‌بنیان و کسب و کارهای نو در سال‌های اخیر نیز به علت وجود همین جوانان است که ربع رشیدی در نظر دارد به آنها توجه داشته باشد.

پنجمین نمایشگاه و جشنواره ربع رشیدی با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 20 تا 24 آبان ماه 96 در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود.