تا به حال از کاربرد محصولات نانو در محصولات مختلف شنیده‌اید، اما آیا میدانید به زودی می‌توان با ماشینی رانندگی کرد که از این فناوری استفاده می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، طی سال‌های گذشته تحقیقات فراوانی در زمینه به‌کارگیری فناوری نانو در صنعت خودروسازی از سوی کارشناسان کشورمان انجام شده که نتیجه این پژوهش‌ها را می‌توان در مواردی چون کاربرد فناوری نانو در شیشه اتومبیل، استفاده از رنگ‌های مبتنی بر فناوری نانو در صنعت خودرو، به‌کارگیری نانومواد در قطعات خودرو، کاهش مصرف سوخت، فیلتر هوا و خیلی موارد دیگر که در امنیت و سلامت سرنشینان خودرو نقشی تأثیر گذار دارد جستجو کرد.

خداحافظ برف‌پاک‌کن!

حرکت برف‌پاک‌کن به هنگام بارش باران و برف و عدم پاک کردن شیشه به نحو مطلوب، گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی را برای راننده و سرنشینان آن به وجود آورد. یکی از عوامل مهم در آلودگی شیشه‌ها،‌ فرورفتگی‌های میکروسکوپی در سطح شیشه و نشست ذرات گردوغبار و ترکیب آنها با آب و چربی‌ها است. 

پوشش شیشه‌ها با مواد و ذرات نانومتری این امکان را فراهم می‌کند تا سطح تماس شیشه عاری از هرگونه فرورفتگی شده و ازاین‌رو با یک بارش باران و یا ریختن آب بر روی سطح، تمامی آلودگی‌ها برطرف شود. به نوعی می‌توان گفت عدم اتصال آلودگی به سطح نقش مهمی در شستشوی آسان شیشه‌ها دارد.

اخیراً در کشورمان برخی شرکت‌ها و مراکز صنعتی با در نظر گرفتن این کاربرد از فناوری نانو اقدام به ساخت شیشه‌هایی کردند که به‌راحتی یک آب پاشیدن پاک می‌شوند! به‌کارگیری این شیشه‌ها در خودرو می‌تواند تا حد زیادی، مشکلات گفته شده را برطرف کند.

تزریق نانو مواد به قلب خودرو

کاهش اصطکاک و کم کردن ساییدگی اجزای درگیر داخل موتور دغدغه‌ای است که محققان زیادی به دنبال راه حل‌های ساده و با دوام در برطرف کردن آن هستند.

شاید استفاده از نانو الماس‌ها این امکان را فراهم کند تا کارایی موتور خودرو به مراتب بیشتر از قبل شود. نانوالماس ها ضمن عمل روان کنندگی، لایه نازکی بر روی سطوح تماس ایجاد و منافذ ریزمیکروسکوپی را پر می‌کنند. 

در کشورمان روانکارهایی مبتنی بر فناوری نانو ارائه‌شده است که باعث کاهش مصرف سوخت، کاهش سائیدگی، خوردگی و افزایش توان سرچرخ می‌شود.