زلزله با هر بزرگی که رخ بدهد حتما پس از آن پس لرزه هایی دارد که می تواند نظیر پس لرزه های بم با چند ساعت اختلاف رخ دهد لذا خروج از منزل و قرار گرفتن در یک محیط امن تا چندین ساعت پس از زلزله نباید فراموش شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، عدم تردد در مناطق زلزله زده یک اصل است ،بنابراین فکر عکاسی از مناطق زلزله زده یا کمک به مصدومین در حالیکه نیروهای امداد و پشتیبانی در منطقه هستند را از ذهنتان بیرون کنید.


آغاز زلزله

شاهدان زیادی پس از زلزله گفته اند که با صدایی عجیب روبرو شده اند بله این مطلب درست است در ابتدا صدای نامتعارفی شنیده میگردد و به سرعت لرزش های اولیه که معمولا با شدت بالا نیستند خواهند رسید و پس از آن موج اصلی با مدت زمان چند ثانیه ای و پس از آن پس لرزه هایی با شدت پائین و اتمام زلزله !

پس اول از همه اگر زلزله کوچکی را تجربه کردید فراموش نکنید که ممکن است موج اصلی در راه باشد مکان های امن خانه را برای استراحت در نظر بگیرید . حتمابا هوشیاری بخوابید اگر امکان خوابیدن در حیاط را دارید به عنوان یک تفریح هم شده شبی را با عزیزانتان در حیاط بیدار بمانید،البته توجه کنید که از آوار دیوارهای حیاط و خود ساختمان ایمن باشید.

قبل از زلزله

سعی کنید یک جعبه کمکهای اولیه در محلی امن و محکم نگهداری کنید یک رادیوی باطری دار چراغ قوه پتو کبریت بیل و کلنگ را در جای مطمئنی قرار دهید یک ظرف پلاستیکی محتوی آب آشامیدنی رادر محلی مستحکم قرار دهید و هر از چندی آب آنرا عوض کنید.از نحوه قطع برق آب و گاز مطلع گردید و این کار را به همه اهالی خانه یاد بدهید.

اشیای سنگین را در محل های مرتفع قرار ندهید
محل خواب خود را دور از پنجره ها آیینه ها و قاب عکس قرار دهید و دقت کنید که زیر آشیای آویختنی مثل لوستر گلدانهای آویز و اشیای تزیینی نخوابید.
اشیا شکستنی را در محل امنی قرار دهید
مواد آتش زا را از نزدیکی آبگرمکن و اجاق دور کنید
همه راههای خروجی محل زندگی کار یا تحصیل خود را شناسایی کنید
نحوه کار با کپسولهای آتش نشانی را فرا بگیرید.
آشنایی با جعبه امداد ونجات زلزله

شما میبایست با استفاده از یک جعبه فلزی محکم لوازم وتجهیزات لازم را برای پس از زلزله در حیاط منزل خود نگهداری کنید، این جعبه میبایست در محلی مناسب نصب شود که پس از زلزله در دسترس باشد، خلاصه ای از لوازم مورد نیاز را در لیست زیر برایتان گرد آوری کرده ایم اما میبایست توجه داشته باشید که هر کدام از این لوازم ذکر شده دارای چه کارائی هایی میتواند باشد.

لیست لوازم:
کلاه ایمنی - کپسول آتش نشانی - چراغ قوه - آب معدنی حداقل یک بسته - انواع کنسرو - چاقو - چنگال - قاشق - ناخن گیر - پتو - رادیو ترانزیستوری - یک بسته الکل جامد - یک نقشه شهر -لباس زیر –کیف کمکهای اولیه با اضافه نمودن موارد( قرصهای مسکن - تب بر - کرمهای ضد قارچ و ضد عفونی کننده برای بانوان - کرم ضد آفتاب برای مناطق گرم - باند - مواد ضد عفونی کننده-کرم های ضد درد) - اگر کودک دارید لوازم کودک - چند متر نایلون با عرض شش متر حداقل برای ساخت یک چادر موقت - قلم وکاغذ - دیلم کوتاه - بیل دسته کوتاه - کلنگ - قرقره و طناب پنبه ای - یک شیشه الکل یا نفت - مقداری پول نقد - آینه - فتوکپی از اسناد شخصی خودتان بنا بر تشخیص - سوت - شماره تلفنهای مورد نیاز خصوصا شماره تلفنهای بستگانتان – ومواردی که ما فراموش کرده ایم و شما به ما یاداوری خواهید کرد.

موارد ایمنی در حال زمین لرزه

حالاوقتی همه موارد ایمنی را رعایت و تمام وسایل مورد نیاز را آماده کردیم زمانی است که باید دانسته هایمان را به کار ببریم. بدترین واکنش هنگام وقوع زلزله ترس و دستپاچگی است، چون توان تصمیم گیری را از فرد می گیرد. پس اگر زلزله رخ داد تمرکز کنید و چند کار مهم انجام دهید و از انجام چند کار بپرهیزید. وقتی زلزله شروع می شود و ما در ساختمان هستیم غیرعقلانی ترین کار، تلاش برای فرار از ساختمان است، چون امکان دارد در حین فرار میان دیوارهایی که فرو می ریزند، گیر بیفتیم.

پس اگر داخل منزل بودیم بهترین کار این است که در صورت امکان زیر میز یا زیر تختخواب یا در میان چارچوب و مناطق امن ساختمان که قبلاشناسایی کرده ایم پناه بگیریم. نباید فراموش کنیم که به هیچ وجه به سوی در خروجی هجوم نیاوریم، چون اوضاع بدتر می شود، در ضمن هرگز نباید از آسانسور برای پایین آمدن استفاده کنیم. بهترین حالت وقتی است که هنگام زمین لرزه ما بیرون از منزل باشیم، ولی حتی با وجود این هم لازم است نکات ایمنی را در خیابان نیز رعایت کنیم. پس اگر داخل کوچه یا خیابانی باریک هستیم باید بکوشیم جان پناهی مطمئن برای خود پیدا کنیم، مثلازیر خودروها برویم. اگر خودرویی اطرافمان نبود حتما باید از پنجره های بزرگ و تیر چراغ برق فاصله بگیریم.
ممکن است ما هنگام رانندگی لرزش زمین را احساس کنیم، پس لازم است در آن زمان دور از پل های هوایی و ساختمان های بلند توقف کنیم و تا پایان زمین لرزه داخل ماشین بمانیم.

وقتی زلزله تمام شد

چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد، حتی اگر شدیدترین زلزله تاریخ رخ داده باشد، اما وقتی زلزله تمام می شود، ویرانی بارزترین مساله ای است که به چشم می آید؛ البته پس از بروز زلزله برای ساختمان ها ۲ اتفاق می افتد. یکی ساختمان هایی که در برابر زلزله مقاومت کرده اند و دیگری ساختمان هایی که بر سر ساکنان آن آوار شده اند. کارشناسان توصیه می کنند اگر ما ساکن ساختمانی هستیم که خراب نشده است، پس از زلزله باید حتما آن را ترک کنیم، چون این احتمال وجود دارد که پس از یک زلزله کوچک با فاصله چند دقیقه زلزله بزرگ تری اتفاق بیفتد. به بوی گاز باید حتما دقت داشته باشیم، چون پس از زلزله احتمال آتش سوزی بالامی رود. لازم است آب، برق و گاز خانه را قطع کنیم. هنگام خروج از خانه نیز باید به صورت تک تک خارج شد تا در صورت هرگونه احتمال ریزش در مسیر خروج کسی صدمه نبیند.

زیر آوار ماندن تصورش هم غیرممکن است، اما وقتی اتفاق افتاد چاره ای جز تحمل تا رسیدن نیروی کمکی وجود ندارد، پس استقامت و حفظ روحیه شرط لازم بقا در زیر آوار است. در این میان می توان تمرکز کرد و به جای ناامید شدن از خداوند کمک گرفت. خواندن دعایی زیبا و سخن گفتن با خداوند هم تاثیر فوق العاده ای در بالارفتن استقامت افراد دارد. زیر آوار خاطرات خوب را هم در ذهن مرور باید کرد؛ چون توان تحمل را بدون شک بالامی برد...

برنامه ریزی برای ملاقات

حالااگر خدا خواست و همه اعضای خانواده زنده ماندند، ولی به دلایلی دور از هم افتادند مسلما دچار دلشوره می شوند. پس لازم است پیش از زلزله همه اعضای خانواده در مورد کارهایی که باید انجام دهند با هم صحبت کنند و مکان و چگونگی گرد آمدن اعضای خانواده را برنامه ریزی کنند. همچنین لازم است در صورت جدا افتادن افراد یک خانواده فردی را در نزدیکی محل خود به عنوان رابط انتخاب کنیم. خیلی از کارها را باید پیش از زلزله انجام داد و با فامیل، همسایگان و دوستان به گونه ای برنامه ریزی کرد که کارها تقسیم شوند، زیرا پس از زلزله، دسترسی کار بسیار مشکلی است، پس وظیفه هر فرد باید از قبل مشخص باشد.