نخستین بازی رایانه‌ای زیست‌فناوری با عنوان «زی: نجات زمین» با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و با راهبری گروه سرمایه انسانی، آموزش و ترویج ستاد تولید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امروزه استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و بازی های رایانه ای رو به فزونی است. از طرفی آموزش مفاهیم علمی در قالب بازی نه تنها موجب پر شدن اوقات فراغت دانش آموزان با مطالب آموزنده خواهد بود بلکه یادگیری این مفاهیم را نیز بسیار ساده‌تر و قابل فهم‌تر خواهد کرد.

از این رو برنامه‌ریزی برای تولید و جریان سازی بازی های رایانه ای مرتبط با علوم زیستی، توسط گروه سرمایه انسانی، آموزش و ترویج ستاد صورت گرفت. بدین منظور در وهله اول بازی های مشابه خارجی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و پس از آن، برای ایجاد جریان در داخل کشور، از شرکت‌های بازی‌ساز دعوت شد تا زیرساخت‌ها و بازیگران موجود حوزه تولید نرم‌افزار و بازی داخلی؛ شناسایی کنند تا مدل ارائه شده بیشترین تطبیق را با شرایط کشور داشته باشد.

سرانجام اولین بازی مرتبط با علوم زیستی پس از برگزاری چندین جلسه و نشست در ستاد توسعه زیست فناوری با عنوان «زی: نجات زمین» تولید و روانه بازار شد.
داستان این بازی در زمان آینده اتفاق می افتد، زمانی که مخازن و منابع به حداقل رسیده اما انسان به تکنولوژی قدرتمندی دست یافته است. در واقع تنها یک نفر در کره زمین باقی مانده است و تمامی امکانات و دستاوردهای بشری به مقابله با انسان می پردازند.

شخصیت اصلی به دنبال گریز از این شرایط، در پی دستیابی به مکانی امن در زمین است. این شخصیت سعی دارد با حداقل امکاناتی که حفظ کرده و به سفینه ی زنده اش منتقل کرده است، به حیات خود ادامه دهد.

این دانشمند (زی) با استفاده از موجودات زنده برای خود امکاناتی فراهم آورده تا با ربات ها بجنگد. زی در این بازی با کمک زیست فناوری «از محصولات کشاورزی خود محافظت می کند»، «سوخت گیاهی تولید می کند»، «با جمع آوری آمینو اسید و ساخت پروئتین خود را قوی می کند» و «سفینه خود را با اصلاحات ژنتیکی از آسیب های دشمنان حفظ می کند».

این بازی هم اکنون در کافه بازار از طریق لینک https://cafebazaar.ir/app/ir.biotechgames.ZiSavingEarth/?l=fa قابل دانلود برای علاقمندان است.

بازی زی برای رنج سنی بالای 7 سال طراحی شده است؛ این بازی که از چهار بازی کوچکتر تشکیل شده سعی کرده از یک ژانر موفق برای جلب مخاطب استفاده کند.