وانتابلک (Vantablack) یک ماده‌ی ساخته‌شده از نانولوله‌های کربنی، به‌عنوان سیاه‌ترین ماده‌ی روی زمین شناخته‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، وانتابلک ۹۹٫۹۶۵ درصد از تابش طیف مرئی را جذب کرده و تنها ۰٫۰۳۵ درصد از آن را بازمی‌تاباند. تصویری که مشاهده می‌کنید فویل آلومینیومی است که با پوشش وانتابلک پوشانده شده است. بدین ترتیب وانتابلک سیاه‌ترین ماده روی زمین است و هر چیزی به این ماده آغشته شود بازتابشی نخواهد داشت. به همین خاطر همه جزئیات سطحی جسم موردنظر در مقابل چشمان ما از بین خواهد رفت. به همین دلیل می‌توان از آن برای ساخت وسیله‌های جنگی و یا تلسکوپ استفاده کرد. وسیله ساخته‌شده با این مواد از راه دور قابل‌تشخیص نیست.

وجود رنگ‌ها روی سطوح و اشیا در حقیقت به خاطر نور هفت‌رنگی است که به آن‌ها تابیده و سپس بر اساس طول‌موج آن‌هایی که جذب نشده‌اند، بازتاب می‌شوند و در حقیقت رنگی که ما می‌بینیم همین بازتابش ها هستند. به همین دلیل است که وقتی نوری وجود ندارد همه‌چیز سیاه دیده می‌شود.

این‌که در روز روشن چیزی را به‌عنوان سیاه مطلق ببینید باید جالب باشد. در حقیقت این ماده باید به‌گونه‌ای باشد که همه‌ی نور را جذب کرده و هیچ طول‌موجی از نور را بازتاب نکند. این ماده برای ساخت محصولاتی در صنایع فضایی و دفاعی قابل‌استفاده است.

کاربرد وانتابلک

نام وانتابلک از اصطلاح Vertically Aligned NanoTube Arrays گرفته‌شده است که به معنی «آرایه‌های نانولوله هم‌راستای عمودی» است. وانتابلک از یک جنگل لوله‌های عمودی ساخته‌شده است که رشد یافته‌اند،  زمانی که نور به سطح آن می‌خورد به‌جای جهیدن در داخل این لوله‌ها به دام می‌افتد و به‌صورت متوالی در بین این لوله‌ها منحرف می‌شود و درنهایت جذب‌شده و به گرما تبدیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی به بازار لیزر، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان و همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.