با تلاش محققان در بخش لیزر، نابینایان با استفاده از فناوری جدید و نوظهور لنز بیونیکی، بینایی خود را تا 99 درصد به دست خواهند آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در فناوری چشم بیونیکی، کاربر یک عینک حاوی دوربین دیجیتالی را بر چشم می‌گذارد. یک پردازشگر به اصلاح تصاویر پرداخته و آن‌ها را به یک تراشه کاشته شده در پشت مغز انتقال می‌دهد. این تراشه سپس قشر بینایی را با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی تحریک می‌کند و مغز آن را به عنوان تصویر شناسایی می‌کند. کاشت آن بدون درد بوده و برای همیشه فرد را به عینک بی‌نیاز خواهد کرد.

لنز Ocumetics بجای عملکرد مشابه لنزهای بینایی، مانند عمل جراحی مروارید عمل کرده و به عدسی طبیعی چشم می‌چسبد. این رویکرد را می‌توان بطور سرپایی انجام داد و شامل ریختن محلول سالین به همراه لنز درون چشم توسط یک سرنگ است. لنز تا شده پس از 10 ثانیه باز می‌شود و بر روی عدسی چشم قرار می‌گیرد.

با استفاده از این فناوری، بیمارانی که از کاشت لنز بیونیک استفاده می‌کنند، در آینده در برابر آب مروارید ایمن هستند و عدسی طبیعی چشمانشان تقویت می‌شود. این رویکرد همچنین از جراحی لیزر ایمن تر بوده و لنز تنها توسط محلول سالین درون چشم قرار می‌گیرد.

در همین راستا، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی به بازار لیزر، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان و همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است