سومین کنفرانس ملّی و اولین کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۲۵ تا ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، برای سومین سال پیاپی و برای نخستین بار با رویکرد بین‌المللی، دانشگاه اصفهان میزبان معتبرترین رویداد پژوهشی کشور در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای است. سومین کنفرانس ملّی و اولین کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، از ۲۵ تا ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این رویداد محلی برای ارائه‌ی پژوهش‌های جدید در شاخه‌های مختلف بازی‌های رایانه‌ای از جمله روانشناسی، جامعه‌شناسی، فناوری اطلاعات، هنر، پزشکی، مدیریت، اقتصاد و سایر علوم وابسته است تا محملی برای تحلیل و تولید بازی‌های رایانه‌ای فاخر  باشد.

ظرفیت‌های سرشار صنعت بازی‌های رایانه‌ای در خلق ثروت در کنار کارکردهای آن در حوزه‌های هدفمند مانند آموزش، درمان، تبلیغات و فرهنگ‌سازی در کنار آسیب‌های بالقوه‌ی آن از جنبه‌های مختلف، نیاز به پژوهش‌های عمیق در این حوزه را بیش از پیش عیان می‌سازد.

 دانشگاه اصفهان با همکاری ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی بنا بر رسالت خویش و پس از برگزاری اولین دوره کنفرانس در بهمن ماه ۱۳۹۴ و دومین دوره در بهمن ماه ۱۳۹۵، امسال نیز به این مهم همت گماشته است.

 نگاه ویژه‌ی این دوره به فناوری‌های نوین شبیه‌سازی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی اختصاص دارد و پژوهش‌های مرتبط با این محورها جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت. مانند ادوار قبل، ماراتون بازی‌سازی نیز همزمان با کنفرانس برگزار می‌شود تا بازی‌سازان نیز در این رویداد سهم ویژه‌ی خود را داشته باشند.

کمیته‌ی برگزاری کنفرانس از عموم پژوهشگران، بازی‌سازان، صاحبان دانش و فن، مدیران اجتماعی و فرهنگی و کلیه‌ی علاقمندان و صاحب‌نظران دعوت می‌کند با حضور خود در این رویداد پژوهشی و ارائه‌ی مقالات و محصولات ناب خود، به رونق این کنفرانس که متعلق به تک‌تک آنهاست، کمک کنند.

اهداف برگزاری سومین کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای: فرصت‌ها و چالش‌ها ارائه‌ی پژوهش‌های مبتنی بر تحلیل و تولید محتوا در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای، توسعه‌ی بازی‌های جدی (آموزشی، درمانی، تبلیغی و ...)، آسیب‌شناسی و آینده‌پژوهشی صنعت بازی‌های رایانه‌ای ملّی با نگاه ویژه ای بر  فناوری‌های نوین شبیه‌سازی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است.

برنامه‌های جنبی دومین کنفرانس «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» شامل برگزاری چهارمین رویداد ماراتون بازی‌سازی، کارگاه های آموزشی و سرگرمی VR و AR و دورهمی با مهمانانی از دانشگاه های خارج از کشور می باشد.

علاقه مندان تا 15 آذرماه 96 مهلت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه سومین کنفرانس ملّی و اولین کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» ارسال کنند. آخرین مهلت ارسال اصل مقالات نیز ۳۰ آذر می باشد. نتایج داوری نیز اول بهمن ماه اعلام خواهد شد.

محورهای رویداد

این رویداد با محورهای تحلیل‌های روانشناختی؛ درمان و ارتقاء سلامت روانی؛ سواد رسانه‌ای؛ مدل‌سازی احساس و هیجان؛ پدافند غیرعامل، مدیریت بحران، قدرت نرم؛ ملاحظات حقوقی؛ مالکیت فکری و کپی‌رایت؛ رویکرد فلسفی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می شود.

از دیگر محورهای سومین کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای: فرصت‌ها و چالش‌ها شیوه‌های جذب مخاطب، بازاریابی و تبلیغات؛ نقش صنعت بازی‌های رایانه‌ای در حوزه‌ی تجارت، اقتصاد و کارآفرینی؛ مدل‌سازی فرایند توسعه‌؛ مدل کسب و کار و درآمدزایی و نیز مدیریت پروژه‌های بازی‌سازی است.

فناوری‌های مطرح در تولید و توسعه‌ بازی‌های آنلاین؛ رویکردهای هوش محاسباتی؛ نقش داده کاوی و مدلسازی رفتار کاربر؛ تولید محتوای رویه‌ای (PCG) و دشواری پویا؛ بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر شبیه‌سازی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی؛ واسط کاربری و تجربه‌ی کاربری را می توان از دیگر محورهای این رویداد دانست.

سومین کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای: فرصت‌ها و چالش‌ها محورهایی چون تحلیل زیبایی‌شناختی و هنری؛ اصول هنری در طراحی و شخصیت‌پردازی؛ بهینه‌سازی در تلفیق هنر و تکنیک و روایت و بازی‌نامه‌نویسی را نیز شامل می شود.

همچنین بازی‌های جدّی  (Serious Games)؛ بازی‌نمایی  (Gamification)؛ بررسی نقش بازی‌های رایانه‌ای و ارائه‌ی ایده‌های جدید نیز از دیگر محورهای برگزاری سومین کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای: فرصت‌ها و چالش‌ها محسوب می شود.

این بازی ها در حوزه‌های خانواده، درمان و ارتقاء سلامت جسمی و روحی، فرهنگ، تاریخ و ادبیات، آموزش و یادگیری، تبلیغات، هویت‌یابی و فرهنگ‌سازی، فقه و اخلاق،  توسعه‌ی صنعت گردشگری، درمان اختلالات جسمی، توانبخشی شناختی، ترویج ارزش‌های دفاع مقدس، ترویج آموزه‌های مذهبی و قرآنی هستند.

سومین کنفرانس ملّی و اولین کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با همکاری ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی، از ۲۵ تا ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.